Åslund : – Vi ger oss aldrig!
Publicerad: 2019-10-24
Eftersnack
Färjestad var illa ute borta mot Linköping, underläge 1-3 med 7:58 kvar av matchen. Men man plockade åter sin fram hjärta, vilja och moral, kvitterade och tog matchen till förlängning där Per Åslund avgjorde.
– Vi är ett jäkla gött gäng och vi ger oss aldrig, säger Åslund om vändningen.

I bortamatchen mot Linköping hamnade Färjestad i ett 0-2-underläge efter en period där man inte hade nån fart eller tryck i spelet.
– Nej, vi var lite passiva, medger Per Åslund.
Vad sa ni i pausen?
– Att vi skulle göra det vi är bra på, spela med fart och vara mycket i anfallszonen. Vi hade en helt annan intensitet i spelet, säger "Åsa".
Ja, verkligen, FBK tryckte gasen i botten och fick långa anfall och många avslut. Men bara ett mål i perioden då Ville Leskinen förvaltade sitt friläge på bästa sätt.
Ni hade chanser till mer än ett mål i andra perioden?
– Ja, vi hade massor med chanser men "Monstret" (LHC-målvakten Jonas Gustavsson) räddade dem där, säger Kilssonen.

Uppförsbacken blev riktigt tung då Linköping gjorde 3-1 med 7:58 kvar.
– Extremt viktigt att vi fick in 3-2-målet så snabbt, de blev lite nervösa där, säger "Åsa" om Carl Jakobssons reducering bara 39 sekunder efter 3-1-målet.
Två minuter senare passade Åslund fram till Victor Ejdsell som tryckte in kvitteringen.
– Så tidigt att Victor skulle komma där i mitten och han fick iväg ett bra skott.

Förlängningen hann bara spelas i dryga minuten innan Åslund avgjorde på Marcus Nilssons inspel. "Lilliz" passning hade millimeterprecision förbi trötte Adam Helewkas klubba.
Hann du tänka något när pucken kom?
– Jag såg att det var en ganska lös puck så jag trodde att målvakten skulle gå ut ganska hårt på mig, säger "Åsa".
– Det gjorde han, jag prövade en dragning och den gick in.

Färjestad vände en hotande förlust till seger för 6:e(!) gången på 13 matcher den här hösten. Grymt starkt!
– Verkligen! Vi är ett jäkla gött gäng och vi ger oss aldrig, säger "Åsa".
På lördag väntar HV71 hemma i Karlstad.
– Grym match, alltid kul att möta HV hemma en lördag!

Matchstart mot HV71 är kl. 18:00, köp biljett och se SHL´s målgladaste lag!

Färjestads 6 vändningar denna säsong

Växjö (h) 0-2 till 4-2.
Malmö (h) 2-3 till 4-3 efter förlängning.
Djurgården (b) 3-5 till 6-5 efter straffar.
Leksand (h) 2-3 till 6-4. HV71 (b) 1-3 till 4-3.
Linköping (b) 1-3 till 4-3 efter förlängning.