Marcus Westfält besviken tvåmålsskytt
Publicerad: 2022-09-29
Eftersnack
Färjestads nye center Marcus Westfält var på väg att fixa poäng åt laget med sina 3-3 och 4-4-kvitteringar. Men blev lurad på hjälterollen efter några kritiserade domslut.
– Jag hade hellre gått mållös från matchen och vunnit, säger han besviket.

Färjestad hamnade i flera underlägen men kom tillbaka gång på gång. 0-2 blev 1-2 och snabbt 1-3 innan FBK tog ikapp till 3-3 efter mål av Oscar Lawner och Marcus Westfält. Skellefteå gjorde 3-4 innan Westfält tryckte in sitt andra mål för kvällen till 4-4 och det började lukta poäng.
– Ja, det kändes som att vi var på gång där, säger Marcus.

Men hemmalaget hade inte turen med sig för efter en mycket tveksam FBK-utvisning satte Skellefteå 4-5 i powerplay. Detta efter att pucken verkade vara över plexiglaset i momentet före målskottet. Alla FBK-spelarna stannade upp och väntade på domarens avblåsning men den kom inte och Oscar Möller kunde göra mål. Irritationen var mycket stor både hos FBK och hemmapubliken.
Frustrerade?
– Jag ser inte riktigt om pucken är uppe i nätet men de andra skriker och det kändes som en konstig studs. men det är inget vi kan göra åt nu, suckar Marcus.
Skellefteå satte sedan 4-6 i tom kasse och tredje raka förlusten ett faktum.

– De är effektiva och sätter sina lägen. Jag tycker att vi har fler lägen men vi är inte tillräckligt effektiva och då straffas man i den här ligan.
Vad behöver ni förbättra?
– Vi måste bli mer effektiva och bli bättre i "special teams".
Och tekningarna är ett problem?
– Ja, vi förlorar för mycket "tek", det gäller för alla att steppa upp, speciellt vi centrar.

Vad säger du om dina mål och att det var nära att du blivit lite matchhjälte?
– Klart det är surt men det sura är att vi inte vinner, tycker FBK-centern.
– Jättekul att få vara med och bidra men men surt att vi inte få med oss någon poäng.
Två tuffa förluster på några dagar mot Skellefteå, 0-6 i tisdags och 4-6 ikväll? – Över 120 minuter så spelar vi till stora delar en ganska bra hockey, vi skapar mycket lägen men det strular med målgörandet just nu, vi behöver lite mer killerinstinkt och trycka in pucken, säger han.
– Men vi är absolut inte nöjda med två raka förluster, det kommer vi aldrig att vara!
Hur mycket kan du glädjas över dina två mål när ni förlorade?
– Jag hade hellre gått mållös från matchen och vunnit, ler han lite snett.
– Men visst, målen betyder mycket för självförtroendet, jag vill ju vara med och bidra framåt.