Axel Bergqvist äntligen målskytt
Publicerad: 2023-01-14
Eftersnack
Han kom från Mora som en stor poänggörare men i Färjestad har det gått lite tyngre för backen Axel Bergqvist. Mot HV71 kom äntligen första målet.
– Det var jätteskönt, det satt lite väl långt hårt inne, men en liten lättnad, absolut, säger Axel.

Inför den här säsongen värvades Axel Bergqvist från Mora där han senaste säsongen gjorde hela 41 poäng, fördelat på 10 mål och 31 assist. Inför kvällens match hade han hittills 7 passningspoäng på kontot i FBK-tröjan.
Mot HV71 kom äntligen första målet, pucken satt distinkt i det högra, bortre krysset.
– Det var jätteskönt, det satt lite väl långt hårt inne, en liten lättnad, absolut, säger Axel.
– Jätteskönt att ha det bortstädat.
– Fast här i SHL har jag inte fokuserat alls på poängen utan det handlar om att komma in i den här ligan, att klara av att spela här och det känner jag väl att jag gör nu. Jag känner mig ganska bekväm på den här nivån även om det finns saker att jobba med.
– Men nu är det kanske dags att börja göra lite poäng, skrattar han.
Vilken är skillnaden mellan allsvenskan till SHL?
– I början var det en stor omställning, såklart. Man blir väldigt hårt straffad när man gör misstag i SHL även om det inte blir mål varje gång.
Vilka är dina styrkor, tycker du själv?
– Man får läsa spelet på ett bra sätt och vara duktig med klubban, spela smart, säger FBK-backen.
Det är stenhård konkurrens om backplatserna i FBK, hur hanterar du det?
–Det gäller att göra det bästa av situationen och ta vara på varje chans och varje byte som man får, säger 22-åringen som hittills snittar 10:35 minuter istid per match.
– Det är klart att man vill spela mer men man får göra det bästa av situationen och jobba hårdare på träningarna. Köra hårdare och ta chansen när man får den.

Vad säger du annars om kvällens 3-1-seger mot HV71?
– En svängig match, inte så välspelat med pucken, kanske, mycket fram och tillbaks, tycker Axel.
– Från vår sida så kastade vi iväg alldeles för mycket puckar under hela matchen och vi vinner lite för lite närkamper. Men på nåt sätt så lyckas vi knipa tre poäng.
Din lagkamrat från Mora ifjol, Kalle Miketinac, gjorde ett inhopp för FBK ikväll, hur tycker du att han skötte sig?
– Bra, stabilt! Jättekul att se honom på den här nivån, kul att han får chansen här när han gjort det bra i allsvenskan, berömmer Axel.
– Han klarade sig väldigt bra, han är en jättebra kille och spelare, jättekul att se honom.