FBK-kaptenen: - Det känns som att vi inte gav det chansen.
Publicerad: 2024-03-27
Eftersnack
Linus Johansson försökte förklara uttåget från SM-slutspelet.
- Vi förlorade på att vi var urusla de två första matcherna, tyvärr!

Två raka förlängningsförluster mot Rögle innebär att Färjestads säsong är över. Det var givetvis mycket besviket efter matchen.

Hur går tankarna efter uttåget mot Rögle?
- Ah, vafan ska jag säga, absolut inte värda att få studsarna efter de två första matcherna, säger Linus Johansson.
- En konstig ny känsla, jag får fundera på vad jag kan göra bättre som ledare. Sen får vi ta det till alla som är kvar, till assisterande och hela vägen ner. Vad kan individen göra bättre för att vi ska vara redo?
- Vi förlorade på att vi var urusla de två första matcherna, tyvärr!
- Vi spräcker inte hål på deras bubbla förrän lite i match tre och uppenbarligen idag där vi var väldigt bra.

Är ni sämre i slutspelet än ni var i serien?
- De två första matcherna var inte bra, sen hur dåligt det är kontra dåliga insatser i serien vet jag inte. Men jag har min känsla vad jag känner och tycker så snabbt inpå.
Berätta!
- Jag tycker ibland att vi överlevt en del matcher på individuell skicklighet i icke slutspelsmatcher. Vi får lite mer yta än i slutspel och så blir det en "toe drag", en tunnel eller ribba in när vi egentligen inte förtjänat det.
- Nu i efterhand hade jag nästan velat att vi skulle fått ännu mer stryk under serien för det har varit en falsk trygghet. Och det syntes ju speciellt under de två första matcherna.

Att man "gav bort" de två första matcherna sitter hårt i FBK-kaptenens sinne.
- Man är så jävla besviken och det känns som att vi inte gav det chansen, säger han.
- Det känns som att vi "vaskat" (= slängt bort) en säsong genom att inte vara beredda de två första matcherna.

De ledande spelarna har inte heller kommit upp i rätt nivå?
- Nej, men så är det väl i alla slutspel. De ledande spelarna som kliver fram i slutspel gör att man vinner oftast, tycker Linus som däremot fick se Rögles ledare kliva fram.
- En sån som Everberg har verkligen visat vägen i hans sätt att spela, Abols och många andra.
- Hade vi börjat med tredje matchens prestation så hade det kanske sett annorlunda ut, suckar han.

webredaktör Hans-Göran Bäckström