FBK förlorade mot Frölunda i svängig match
Publicerad: 2020-08-22
Försäsong
Frölunda HC - Färjestad BK 5-3 (1-0, 1-3, 3-0). Frölunda gick upp till 2-0 tidigt i andra perioden men FBK vände till 2-3 genom Viksten, Widerström och Åslund innan mittperioden var slut. I tredje perioden vände Frölunda tillbaka mot ett lite tröttkört FBK och vann med 5-3, det sista i tom kasse

Första perioden

Det märktes att det är prestige mellan lagen, det var full fart från start åt båda hållen.
Frölundas Mattias Norlinder fick ett friläge i femte minuten men Arvid Holm i FBK-målet gick inte på dragningarna och räddade med benskyddet.
FBK fick första numerära överläget där Jonathon Blum och Olle Lycksell hade lägen att spräcka nollan men Niklas Rubin räddade.
I mitten av perioden drog FBK på sig två raka utvisningar och under den andra kom 1-0 för Frölunda. Niklas Hjalmarsson bjöd Lucas Raymond öppen kasse, Holm fullständigt chanslös.
Frölunda dominerade resten av perioden, stressade stenhårt över hela isen, och det var Holms storspel som gjorde att det "bara" var 1-0 i paus.

Andra perioden

FBK fick ett tidigt powerplay men slarv i egen zon ledde till 2-0 för Frölunda. Patrik Carlsson fick pucken fri framför mål och han vickade enkelt in pucken.
Svaret kom snabbt, bara 22 sekunder senare åkte Daniel Viksten sig fri och distinkt tryckte han in pucken vid högerstolpen. 2-1!
FBK spelade nu betydligt snabbare, passningarna var längre, man kom undan Frölundas press och skapade sig därmed ytor och tid.
Man fick en gyllene kvitteringschans när Frölunda drog på sig två utvisningar i samma moment, en för protest. Men trots två minuter i spel fem mot tre kom ingen mål, FBK spelade för långsamt och hade få avslut.

Göteborgarna fick nästa powerplay och man hade bättre fart i PP-spelet men Holm var stabil i FBK-kassen.
I trettonde minuten hade Per Åslund ett skott i högerstolpen. Minuten senare kom så 2-2 då Sebastian Erixon fyllde på från sin backplats och sköt, Rubin halvräddade och Pontus Widerström kastade sig och stötte in pucken på mållinjen.
I femtonde minuten hade Åslund siktat in sig, en styrning på Linus Arnessons skott letade sig in i Frölundakassen och FBK hade vänt till 2-3.
Det kunde varit mer då Jacob Peterson hade en ny styrning i högerstolpen för FBK.

Tredje perioden

FBK fick ett tidigt powerplay men det stressade Frölunda bort effektivt.
Frölunda fick nästa chans med en man mer och då kom kvitteringen då Niclas Lasu styrde in ett backskott.
Dryga minuten senare kom också 4-3 då Max Friberg skickade in pucken mot mål från minimal vinkel och pucken gick in via bortre stolpen och Frölunda hade vänt tillbaka.

FBK jobbade bort ett numerärt underläge innan man fick chansen med en man mer i mitten av perioden, dock utan resultat.
Frölunda började spela på sin ledning och man gjorde det effektivt. Tiden rann iväg, FBK tog timeout med 2:50 kvar och Holm lämnade kassen kort efter för spel sex mot fem. Men det straffade sig som oftast och Jesper Sellgren skickade in en 50-meterspuck i tom kasse. 5-3!

Färjestad såg lite tröttkört ut i tredje perioden, kanske var det gårdagens match mot Leksand som tog ut sin rätt.