Premiärseger för Färjestad i Västerås
Publicerad: 2020-08-13
Försäsong
Västerås IK - Färjestad BK 1-3 (0-1, 0-0, 1-2). FBK inledde bäst och tog ledningen efter en stark inledningsperiod, Martin Johansson premiärmålskytt efter snyggt klapp-klapp-spel. Efter en jämn, och sämre mittperiod, kunde Västerås kvittera i tredje innan Linus Arnesson och Carl Jakobsson avgjorde för FBK.

Första perioden

Första träningsmatchen för Färjestad innebär alltid mycket vilja och fart och att Västerås redan spelat sin första match i tisdags märktes inte mycket av (vinst mot Örebro 2-0).
VIK fick första chansen i powerplay och nye Henrik Haukeland i FBK-kassen fick göra sina första räddningar.
Efter 5-6 minuter tog FBK över spelmässigt med bra passningsspel och hög fart i anfallsspelet. Efter drygt åtta minuter kom ledningsmålet och det var riktigt snyggt efter en snabb omställning. Linus Arnesson tog in pucken i anfallszonen och spelade över till vänster där Oskar Bäck kom. Istället för att skjuta spelade Bäck snett inåt, bakåt och Martin Johansson fick öppet mål.

Minuten senare fick Carl Jakobsson en straff som han tog hand om själv, skotten tog dock rakt på klubbhandsken på hemmamålvakten.
FBK´s högre fart och snabbare passningsspel gjorde att VIK drog på sig flera utvisningar. Bortalaget var nära att öka på ledningen om men Emil Kruse i hemmamålet gjorde flera riktigt bra räddningar. Vi fick ändå se lovande intentioner i spelet fem mot fyra från FBK´s sida.
0-1 kunde ha varit mer efter 4-12 i skott.

Andra perioden

FBK fortsatte inledningsvis med första periodens snabba spel men fick ingen utdelning. Istället drog man på sig lite onödiga utvisningar, dock höll man tätt i spelet med en man mindre.
I sjunde minuten åkte sig pigge Carl Jakobsson fri men skottet tog i vänsterstolpen.
Spelet var nu lite mer böljande med betydligt fler enkla misstag från båda lagen.

I femtonde minuten luktade det kvittering för Västerås men Haukeland i FBK-kassen klev upp med flera starka räddningar.
FBK´s bästa chans i perioden kom i 17:e minuten när Martin Johansson serverade Oskar Bäck ett jätteläge i mitten men pucken smet tätt över ribban.

Tredje perioden

Efter några jämna inledningsminuter misslyckades FBK-backen Jonathon Blum med ett uppspel och VIK kunde kollra bort FBK-försvaret, junioren Oskar Hagman kunde enkelt skicka in kvitteringen efter 3:33.
Målet gav Västerås tuppkam som nu förde spelet mot FBK-spelarna som såg lite trötta ut både i skallen och fysiskt.
I mitten av perioden fick FBK dock till en bra spelvändning där Jacob Petersson, nyförvärvet från Frölunda, läckert spelade över till högersidan där Linus Arnesson klivit upp och FBK-backen kunde lägga in 1-2-pucken då Kruse inte hann med i sidled.
FBK hade lite mer av spelet efter ledningsmålet och i sextonde minuten kom 1-3. Efter flera långa passningar från egen zon kunde Daniel Viksten servera pucken över till vänstersidan där Carl Jakobsson kunde lägga in pucken i tom kasse. Snyggt!

Det slutade 1-3 efter en typisk premiärmatch under försäsongen, där vi fick se fart, snabba passningar och snygga mål. Men det bjöds också på slarv, missade passningar och trötta kroppar, inte minst i tredje perioden.

Notabelt:
– Henrik Haukeland gjorde en mycket bra match mellan stolparna, målet var otagbart.
– Backen Linus Arnesson var pigg i båda riktningarna och stod för ett mål och en asist.
– Carl Jakobsson var mycket påhittig och alert, skapade massor med chanser och fick till slut högst välförtjänt in 3-1-pucken.
– Jacob Petersson var väldigt nyttig över hela isen.
– Jacob Nilsson visade upp stor skicklighet med pucken, inte minst i powerplay.
– Junioren Linus Johnsson var en frisk fläkt, inblandat i mycket.
– FBK saknade några tunga namn idag, varken Gustav Rydahl, Mikael Lindqvist, Victor Ejdsell eller Oskar Lawner fanns tillgängliga inför matchen.