Johan Fransson blir ny huvudtränare
Publicerad: 2024-04-25
NDHL
Nu är det klart att Johan Fransson blir ny huvudtränare för damlaget. Han kommer närmast från ett tränaruppdrag i Falu IF.
– Jag är väldigt taggad inför att få dra igång, säger han.

Johan Fransson är en rutinerad herre. En aktiv spelarkarriär som landade på 15 säsonger i SHL, plus ytterligare år utomlands, innan en olycka gjorde att han tvingades avsluta karriären. Den senaste säsongen hoppade han på ett huvudtränaruppdrag hos seriekollegan Falu IF - men som han nu byter mot samma uppdrag i Färjestad BK.
– Intresset växte ganska omgående efter de första samtalen jag hade med Färjestad. Att få frågan från en så stor klubb, som gör den satsningen de gör på damsidan, var smickrande. Sen har det varit lite funderande fram och tillbaka, men magkänslan var rätt från början. Jag är jättetaggad över att få dra igång, säger han.

Efter att ha smugit in på ledarbanan via ungdomssektionen i Leksand hoppade han på uppdraget att träna Falu IF:s damer. Ett beslut som han inte ångrar.
Man var lite mer nervös när man skulle in i tjejhockeyn. Visst, man har sett lite grann sådär, men jag upplevde ganska snabbt att det var så mycket roligare än vad jag kunde tänka mig. Jag hade hört att det skulle vara jättekul att vara med och coacha tjejer, och det var det verkligen. Folk som har gjort det sa till mig att du kommer inte ångra det. Det är fantastiskt kul, och jag brinner verkligen för att försöka ta tjejhockeyn ett steg framåt.

Vad känner du att du kan komma in med i det här gänget?
– Jag är en väldigt enkel person som tycker det är viktigt att skapa en trivsam miljö. Men sen är det något annat jag verkligen står för och det är att man måste tävla. Man måste tävla i varje moment för att utvecklas. Ordet innebär så jäkla mycket, och det behöver inte vara att man vinner precis allt, men man måste tävla för att ha chans att göra det. Som tränare ser man ganska tydligt när folk inte tävlar. Det är väl en sak jag tar med mig och som jag vill utveckla i Färjestad, säger Fransson.

Du är ju bekant med Färjestad som klubb sedan tin aktiva tid. Hur ska det bli att vara en del av klubben framöver?
– Jättekul. Som sagt, jag har varit på besök många gånger som spelare och fått känna på både det ena och det andra. Att jag redan har vänner i organisationen kommer ju att vara en stor hjälp. Bland annat så har jag ju spelat med Micke Johansson och Niklas Fogström (J20). Wallin har jag spelat med i landslaget och Tollefsen har man blivit manglad av några gånger. Finns mycket erfarenhet att bolla idéer med där, så det känns fint att ha gubbarna på sin sida nu, ler han och fortsätter;
– Att också ha Jennifer Axelsson med mig i teamet är något jag värdesätter stort. Hon har en lång erfarenhet inom damhockeyn, och jag tror att vi kommer att komplettera varandra på ett väldigt bra sätt i att ta det här laget framåt, säger Fransson.

Sportchef Emma Murén är glad över att Johan Fransson blir ny tränare i Färjestad BK.
– Han kommer att bli en bra tillgång för vårt lag. En stor fördel nu är att han kommer att jobba med det på heltid vilket gör att förutsättningarna till utveckling blir större. Sedan kommer han in med en väldigt bra erfarenhet från sin egen karriär. Att få in en högre tävlingsmentalitet tror jag är jätteviktigt för att ta nästa steg. Vi har haft en bra dialog från första stund, och jag känner att både person och tränare är helt rätt för oss.