Sent avgörande gav Färjestad full pott mot Björklöven
Publicerad: 2024-02-18
Dam HockeyAllsvenskan Norra
Den sista matchen i HockeyAllsvenskan för Färjestad blev en målsnål historia. Hemmalaget vann med 1-0 efter ett sent avgörande.

Det var sega ben som skrinnade ut på isen i Löfbergs Arena under söndagen då det var dags för den tredje matchen på tre dagar för Färjestad. Efter två förluster i rad (båda mot tabellettan Skellefteå AIK) så var det dags för revansch idag mot Björklöven men det skulle dröja nästan hela matchen innan det första målet kom.

- Det var väldigt trötta ben idag. Det var dåligt med energi hela matchen vilket leder till att vi inte skapar speciellt mycket framåt. Jag tror aldrig jag har sett dom såhär trötta förut, sa Silje Holøs.

Med endast 15 sekunder kvar av matchen så kom tillslut matchens första (och enda) mål. Det var Gabriella Johansson som sköt ett skott som tillslut letade sig in i målet (via två Björklöven-spelare).
- Det var skönt att ha lite tur med sig, sa en lättad Silje som under de två senaste dagarna sett sitt lag haft lite svårt med att just få in pucken.

Trots en målsnål match så var det ett stabilt spel från backar och målvakt, som stod emot Björklövens offensiv trots sega ben även där. Det var skärpan framåt som saknades idag.
- Backarna gör ett stabilt jobb defensivt och även Jule (Flötgen) som täpper igen bakåt, men det var ingen explosivitet alls framåt. Vi fick jobba för varje puck, summerar Silje.

Men seger blev det tillslut vilket gjorde att Färjestad nu rankas som tredje bästa lag i HockeyAllsvenskan, inför playoff-spelet som inleds på torsdag. Imorgon får Färjestad välja sin motståndare i playoff 1 (av de lag som är kvar efter att Skellefteå AIK och Södertälje SK valt sina motståndare). Det lag som rankas fyra i HockeyAllsvenskan får det motstånd som blir kvar efter att Färjestad valt sin motståndare.

På torsdag inleds play off 1 i bäst av tre matcher. Den andra matchen spelas på lördagen och eventuellt en tredje avgörande match på söndagen.

Färjestad BK