Intensiv match när FBK föll i förlängningen
Publicerad: 2020-08-28
Försäsong
Färjestad BK - Örebro HK 2-3 (2-2, 0-0, 0-0, 0-1). Det blev målrikt i första perioden där Örebro tog ledningen men FBK vände till 2-1 och kvitteringen kom före första pausen. Sen var det två jämna och intensiva perioder där målvakterna Haukeland (FBK) och Enroth (ÖHK) lyste starkast. Robert Leino avgjorde till slut i förlängningen för Örebro.

Första perioden

Det var full fart från första nedsläpp och det var Örebro som hade bäst ordning på spelet till en början. Gästerna tog ledninge en efter 2:10 då Ludvig Rensfelt styrde in ett backskott bakom en chanslös Henrik Haukeland i FBK-målet.
Efter drygt sju minuters spel började FBK komma igång och kvitteringen kom efter 8:25. Det var backen Jesse Virtanen som gjorde en egen genomåkning och kunde lägga in egna returen i tom kasse efter att Jhonas Enroth räddat första skottet.

Båda lagen vände spelet snabbt och det skapades målchanser. 2-1-målet kom i trettonde minuten och var snyggt. Urstarke Gustav Rydahl höll undan en back bakom Örebromålet och lyckades spela fram till anstormande Victor Ejdsell framför målet, direktskott och mål!
Glädjen varade i dryga minuten innan Mattias Bromé skickade in en retur efter att Haukeland räddade första skottet.

FBK var nära ett ledningsmål sista minuterna men skotten från Jonathon Blum och Vojtech Mozik tog i samma vänsterstolpe.

Andra perioden

FBK tog tag i taktpinnen direkt och hade ett antal chanser till ett ledningsmål men överlistade inte Enroth. Man fick chansen med spel fem mot fyra där Per Åslund och Martin Johansson hade bra skott men Örebromålvakten stod ivägen.

Efter drygt halva perioden tog Örebro över spelmässigt och hade några långa anfall. Rodrigo Abols hade också ett friläge men Haukeland storspelade i FBK-kassen.
Perioden präglades av utvisningar, hela sju stycken, men inget lag lyckades utnyttja överlägena.

Tredje perioden

Det bjöds på böljande spel men var tätare och inte samma precision i passningarna. FBK fick ett numerärt överläge men utan resultat.
Båda lagen hade en del avslut, FBK flest, men de skapade inga större bekymmer för målvakterna.
Efter halva perioden tog FBK hand om initiativet men man hade inte rätta skärpan i avsluten.
Örebro kom tillbaka sista fem minuterna och jämnade ut spelet. FBK fick ett powerplay med 1:09 kvar men fick bara iväg ett avslut från Daniel Viksten och matchen gick till förlängning.

Förlängning

FBK fick 51 sekunder i 4 mot 3 men lyckades inte få in pucken. Mattias Bromé fick ett friläge men Haukeland var följsam och räddade. Men när Robert Leino åkte sig fri på högerkanten kunde inte ens Haukeland stå emot. Leino fintade ner FBK-målvakten och la in pucken på bortre sidan.
Örebro vann alltså med 3-2 i en jämn och intensiv match.