Välkommen till Färjestad BK, Viktor Lodin
Publicerad: 2024-04-16
Lagbygget
Den 24-årige forwarden Viktor Lodin är klar för spel i Färjestad BK. Han ansluter närmast från IK Oskarshamn där han varit en av lagets främsta spelare.
– Vi är glada över att kunna addera Viktor till vårt lag, säger sportdirektör Rickard Wallin.

Viktor Lodin var poängbäst för Oskarshamn under grundserien. 31 poäng, fördelat på 11 mål och 20 passningar (40 matcher) adderades sedan med 10 poäng (5+5) i matchserien mot HV71.
– Vi tycker att Viktor har en sjukt spännande profil, både med sitt fysiska spel, tillsammans med den skicklighetsnivå han besitter. Det finns inte så många spelare av den sorten i ligan. Hans högsta nivå är otroligt hög, och vi tror och hoppas att vi kan hjälpa honom att hitta en jämnare nivå i sitt spel. Vi tror också att få spela i ett lag som är väldigt bra, och som har sina styrkor i att driva spelet framåt, bör vara en perfekt omgivning för honom. Dessutom är han en skicklig powerplayspelare, säger Rickard Wallin.

För Viktor Lodin blir flytten till Karlstad en flytt till en stad han redan är bekant med.
– Ja, min flickvän är härifrån, så hon och hennes föräldrar är ju jätteglada såklart. Mamma och och pappa bor kvar i Leksand, så de får också lite närmare till mina matcher, ler han.

Hockeymässigt är det ett klubbyte som han ser fram emot att få göra.
– Det känns superbra att få den här chansen. Det känns ärofyllt att få komma hit, till vad som förmodligen är en av de största klubbarna i Sverige. Det ska bli otroligt kul att fortsätta utvecklas och kunna bidra med det jag är bra på. Att få bidra så vi kan ta oss hela vägen nästa säsong, säger han.

Vad anser du att du kommer in med för egenskaper till det här laget?
Fysik och en offensiv med kreativitet. Spel med pucken är det stora. Som jag sa, jag gillar att spela fysiskt, men jag ska också försöka ta kliv och i mitt spel och bli bättre och jämnare. Det känns som jag har alla möjligheter att kunna göra det här i Färjestad. Att sedan få spela här och ha fansen i ryggen ska bli häftigt. Det är alltid bra drag här känns det som.

Viktor Lodin har tidigare också skapat rubriker utanför isen.
– Jo, det har hänt saker, det har det. Jag och Rickard har varit öppna med varandra om vad som hänt och hur vi ska ha det framöver, säger Lodin och får medhåll av Wallin.
– Det har funnits en stor transparens från båda håll i det här. Vi vet vad som hänt, och Viktor vet vad vi förväntar oss av honom. Den dialogen har vi och kommer att fortsätta ha, säger Wallin som fortsätter att prata om uppsidan i rekryteringen.
– Det är en väldig fördel att ha en sån spelare som dessutom kan och vill vara på isen i de lägen när det gäller som mest. Det tycker vi att Viktor visade i kvalspelet med Oskarshamn. Vi tror att det finns alla förutsättningar för att han kan ha sin bästa del även i slutet av nästkommande säsong. Fysiken är viktigt, men just kombinationen med skicklighet är det som är absolut mest häftigt med Victor, avslutar Wallin.

Kontraktet med Viktor Lodin är skrivet på 1 år.