Dramatiskt på slutet när FBK vann
Publicerad: 2020-08-21
Försäsong
Leksands IF - Färjestad BK 2-3 (0-2, 2-1, 0-0). FBK stod för en stark första halva av matchen och gick upp till en stabil 3-0-ledning. Leksand utnyttjade lite slarvigt spel av FBK i egna zonen och reducerade till 3-2 i andra perioden. Ett kämpande FBK och stark debut av Jesper Eliasson i målet räddade segern i tredje.

Första perioden

Båda lagen inledde lite trevande, tempot var ganska högt men passningarna satt inte riktigt. Efter drygt fem minuters spel drev Daniel Viksten in i mitten och skickade in pucken mot målet. Jacob Peterson tog pucken framför Axel Brage i LIF-målet och skickade enkelt in ledningspucken för FBK.
Leksand fick första chansen i powerplay och debuterande FBK-målvakten Jesper Eliasson fick göra några säkra ingripanden.

Efter halva perioden tog FBK över spelmässigt och kom allt oftare till anfall. När FBK fick spela PP kom också 2-0-målet. Vojtech Mozik lämnades fri mitten och han sköt pucken mot mål där Per Åslund styrde upp pucken högt vid vänsterstolpen.
De grönvita dominerade kraftigt i periodslutet och var nära att öka på ledningen ytterligare men 2-0 stod sig.

Andra perioden

FBK fortsatte att dominera spelmässigt och var rejälare i spelet än Leksand både defensivt och offensivt. Efter fem minuter gav en LIF-back gav bort pucken i egen zon till Gustav Rydahl. FBK-kaptenen inget misstag, helt fri tryckte han upp pucken stenhårt i högerkrysset bakom Brage och det var 3-0.
Efter halva perioden tappade FBK lite skärpa i det defensiva spelet och LIF-backen Mattias Göransson kunde skicka in reduceringen till 3-1 efter 13 minuter med ett långskott.

Leksand fick lite ny energi och 3-2 kom i powerplay i artonde minuten. Matt Caito sköt från blålinjen och pucken slank in vid vänsterstolpen, Eliasson var åter skymd, nu av egen back.

Tredje perioden

Leksand fick ett tidigt numerärt överläge och var väldigt nära en kvittering men FBK-målvakten höll tätt.
Efter fem minuter fick FBK chansen med en man mer och hade tungt tryck för ett 4-2-mål men LIF redde ut pressen.
I spel fem mot fem var det ganska jämnt och inte så många målchanser. I elfte minuten fick LIF ett nytt PP och Daniel Olsson Trkulja var pucken tog i ribban efter styrning.
Vid en dubbelutvisning med drygt sex minuter kvar chansade Leksand med att ta ut målvakten och spela fem mot fyra i omgångar.
Tiden rann dock iväg och med dryga minuten kvar plockade man målvaten igen, nu för att spela sex mot fem. Det osade kvittering flera gånger om men ett uppoffrande spel av de grönvita räddade 3-2-segern.

Kul att se debuterande Eliasson i FBK-målet. Första målet såg inte helt otagbart ut men han gjorde ett flertal starka räddningar i täta situationer under matchen.
Lagkaptenen Gustav Rydahl gjorde första matchen för säsongen och ser lika stark ut som förra säsongen, och vilket mål han gjorde till 3-0!