Stark start bäddade för seger mot Björklöven
Publicerad: 2024-02-10
Dam
Efter gårdagens inställda match var det ett energifyllt Färjestad som tog sig an Björklöven idag på bortaplan och kunde vända hemåt med full pott.

Tanken var att Färjestad skulle åka på bortaturné denna helg med match i Timrå på fredagen följt av match i Umeå på lördagen men det blev inte riktigt så.

Då Timrå dragit sig ur HockeyAllsvenskan (läs mer på ndhlsverige.se) så blev fredagens match inställd så det blev istället ett stopp i Gävle och ett träningspass innan resan gick vidare norrut för dagens match mot Björklöven. En förändring i schemat som skulle visa sig gynna Färjestad.

- Vi kommer ut med väldigt pigga ben idag och sätter fart från start. Får väldigt bra urspel och fart in i zon och skapar väldigt mycket lägen, säger Silje Holøs.

Redan i första bytet kom ledningsmålet från Färjestad då Julia Blitz satte 0-1. Emma Murén utökade sedan till 0-2 ca tio minuter in i matchen.
- Väldigt skön start. Man vet ju hur det är när man spelar borta med "buss-ben", säger Silje.

Den andra perioden var inte riktigt lika stark och målen uteblev också. Färjestad spelade dock 4 minuter i boxplay vilket kan ha varit en del av förklaringen.

I den tredje perioden så kontrollerades matchen helt av Färjestad men det kunde blivit spännande efter en bjudning i försvarszon där en Björklöven-spelare fick en felpass mitt i slottet.

Men Färjestad fortsätter ha kommandot i matchen och sätter den tredje pucken med åtta minuter kvar av matchen. Silje var totalt sett väldigt nöjd med matchen och hyllar laginsatsen men lyfter också fram en person lite extra.
- Det var kul att se Jetta på is igen. Hon driver upp farten och var väldigt involverad i första målet, säger Silje om nyförvärvet Jetta Derenoski (som gjorde sin fjärde match i Färjestad och var inblandad i samtliga mål under matchen).

Slutresultatet skrevs till 0-3 (0-2, 0-0, 0-1) och skotten slutade 17-23.
Nu väntar en tuff avslutning på HockeyAllsvenskan nästa helg med 3 matcher på 3 dagar (alla på hemmaplan). Två av matcherna är dessutom mot nuvarande serieledarna Skellefteå AIK.

Färjestad BK