Från Ture Vargs hockeyskola till NHL
Publicerad: 2024-05-08
Hemvävt
Joel Nyström har varit i Färjestad BK sedan ha tog sina första skridskoskär i Ture Vargs hockeyskola. Han har hunnit med att fått lyfta LeMat-pokalen, och nu har han skrivit på ett kontrakt med Carolina Hurricanes i NHL.
– En häftig känsla, säger Nyström som i nästa vecka fyller 22 år.

Trots sin unga ålder så har han redan spelat 170 grundseriematcher och 36 slutspelsmatcher för sin moderklubb, och fler ska det bli.
– Jag har vart väldigt tydlig med att jag vill vara kvar i Färjestad även kommande säsong. Jag tror det är det bästa för min egen utveckling, och som jag sagt förut, när jag väl är där borta vill jag vara såpass redo att jag klarar av det, säger han.

Det är ett önskemål och beslut som applåderas av sportdirektör Rickard Wallin.
– Det är ju jättekul och stort att en spelare som kommer från Karlstad, och gått igenom hela verksamheten från hockeyskolan till a-laget, får chansen att skriva ett NHL-kontrakt. Även om han nu har gjort det så finns det mer att göra hos oss. Tycker också att han visar stor mogenhet och tålamod, vilket är lite unikt som det ser ut nu. Jag tror och hoppas att det kommer göra oss bättre nästa år, och jag vet inte om det kommer göra det, men även Joels chanser att få ta sig långt i NHL-karriären bör kunna öka. Det finns saker som Joel vill fortsätta utveckla och förhoppningsvis ta sig in i ett Tre Kronor-lag under nästa säsong innan flytten går över. Skulle han inte vara redo så är vi ju superglada så länge vi får ha honom hos oss, samtidigt som vi också måste öka både kraven på honom och kvaliteten på vår miljö här för att han ska fortsätta utvecklas hos oss. Det känns hur som helst väldigt spännande att vi jobbar med sådana här bra spelare och bra människor som gör rätt saker och ökar på sin förmåga från år till år, säger Wallin.

Nyström är själv inne på samma spår.
– Som jag sagt tidigare, jag vill inte ta chansen bara för att. Dealen att jag är kvar ett år till i Färjestad, och förhoppningsvis efter det här året ska jag ha tagit ännu större kliv i min utveckling. Sen är det väl ingen direkt hemlighet att jag trivs så bra här med laget och min hemstad, att få spela inför våra supportrar och allt vad det är. Jag tror den här lösningen passar mig bäst, och jag känner mig väldigt trygg med det beslutet.

Kontraktet med Carolina Hurricanes är skrivet på två år, där han lånas hem under det första.