Färjestad vände och vann i Västerbotten
Publicerad: 2024-01-20
Dam HockeyAllsvenskan Norra
Det var hemmalaget som tog ledningen i matchen i Umeå men Färjestad vände och vann tillslut med 1-3 på bortaplan mot Björklöven och tog sjätte raka segern i HockeyAllsvenskan.

Efter en omställning tidigt i den första perioden så var det Björklöven som tog ledningen med 1-0. Färjestad fick sedan två chanser powerplay och chans att kvittera men det var i spel 5-mot-5 som kvitteringen tillslut kom från Julia Pettersson.

- Björklöven gör en snabb omställning när vi är påväg upp i banan och vi tappar en markering i egen zon vilket leder till 1-0. Men vi börjar förstaperioden väldigt bra. Flyttar pucken och åker mycket skridskor och har det mesta puck-innehavet, säger Silje Holøs.

Färjestad behöll övertaget (även om det var tight målmässigt) och skulle också ta ledningen i den andra perioden genom Gabriella Johansson. Även det i spel 5-mot-5. Den ledningen stod sig perioden ut.

- I den tredje perioden börjar vi spela lite avvaktande och släpper in Björklöven litegrann i matchen igen. Sen efter deras timeout (med fem minuter kvar av matchen) så lugnar vi ner spelet lite och sätter också 1-3 i öppen kasse.

Gina Brevik Kristiansen (som satte det sista målet i öppen bur) stack ut med 1 mål och 1 assist.
- Gina är en som jobbar och sliter över hela isen och sen gör Kaja (Ekle) också en väldigt bra match i målet. Tar väldigt mycket returer och stoppar många farliga lägen.

Imorgon väntar Skellefteå AIK på bortaplan som änsålänge är obesegrade, precis som Färjestad.
Återstår att se vem som åker på första förlusten i HockeyAllsvenskan under Söndagen.

Färjestad BK