Färjestad BK och Helmia stärker samarbetet

Publicerad:

Partner

Helmia är en långvarig och viktig partner till Färjestad BK. Samarbetet går många år tillbaka, och nu stärker Helmia sitt samarbete med Färjestad BK.
– Det känns jättekul. En lång relation som fortsätter och växlar upp, säger Helmia AB:s vd Christian Walfridson.

Helmia ägs och drivs av familjen Walfridson. Koncernen har sitt säte i Sunne och är idag ett av de större bolagen i Värmland som fortfarande har kvar sitt huvudkontor i länet. Helmia har cirka 400 medarbetare och omsätter över 2 miljarder kronor, där all verksamhet bedrivs i Värmland. I koncernen ingår fem helägda dotterbolag, Helmia Bil, Helmia Lastbilar, Helmia Fastigheter, ICA Toria och Helmia Motorsport. Dotterbolagen ägs och drivs av familjen Walfridson genom moderbolaget Helmia och Helmiastiftelsen.

Vad ger det Helmia att vara en stor partner till Färjestad BK?
– I grunden finns det ett väldigt stort idrotts- och hockeyintresse inom företaget och vi i familjen som driver det. Sedan tycker vi att Färjestad BK är en stark och bra aktör för Värmland, så det är ett fint varumärke att förknippas och känna sig delaktig med, säger Walfridson och återkommer till kopplingen till Värmland.

– All vår verksamhet är ju inom Värmland. Det har ju varit så historiskt, även om det i perioder varit möjligt för oss att göra andra saker. Men vi vill vara i Värmland, vi vill vara nära våra kunder, våra partners och våra medarbetare. Så den verksamhet vi har är inom Värmland.

250509-helmia-1D8A4902 Stefan Eriksson, Färjestad BK

Det har hänt en del på vägen sedan stamfadern Walfrid Jansson öppnade Walfrid Janssons Diversehandel 1919 i Finnsjön i norra Värmland. När vi nu 106 år senare blickar ut över en av Helmiakoncernens anläggningar så är det något helt annat.
– Vi har gjort omfattande renoveringar och ombyggnationer, särskilt här i Karlstad och i Arvika, för att anpassa oss till Volvos nya koncept, Volvo Retail Experience. Det ska finnas en igenkänning över hela världen, så vi har i stort sett uppgraderat samtliga anläggningar. Vi har dessutom börjat sälja Polestar som ett nytt varumärke för oss. I dagarna gick vi ut med att vi börjar sälja Lynk & Co i Värmland, vilket också ska in i den här anläggningen, säger Walfridson.

Men Helmia är inte bara bilar. Ett annat ben i koncernen är Helmiastiftelsen.
– Vi är ju med och sponsrar otroligt mycket föreningar runt om i Värmland som vi upplever är viktiga för länet. Men sen så har vi ju även Helmiastiftelsen, och det som är bra med den är ju att vi kan vara med på väldigt mycket olika saker. Det är ju inte bara idrott, utan det är ju kultur, hembygdsgårdar, det kan vara allt möjligt även om idrotten tar stor plats. Man tilldelas ett stipendium för någonting man har presterat, så det blir ju en helt annan sak än traditionell sponsring. Där uppvaktar vi människor och föreningar som har gjort något bra för Värmland och det är jättekul att vi har den möjligheten. Vi delar ut det en gång per år och har gjort det nu i 22 år. Det är häftigt, säger Walfridson.

250509-helmia-1D8A4909 Stefan Eriksson, Färjestad BK

Helmia är den senaste lokala aktören i Volvosfären som samarbetar med Färjestad BK.
Det är ju en lång historia. Från Värmlands Motor till Kajsa Jansson till Helmiagrabbarna som kom ner och tog över från Kajsa Jansson. De människorna som har varit med på den här resan hela vägen har varit helt fantastiska. Så för mig och för Färjestad BK så står ju Helmia för något helt fantastiskt i vår värld, samtidigt som de är en väldigt viktig spelare för Färjestad BK. Vårt partnerskap inkluderar så många parametrar och vi har haft väldigt roligt genom åren, allt ifrån Lars Erik till Christian och ”Stecka” Walfridson och resten av familjen. Det känns verkligen att de bryr sig väldigt mycket om Färjestad BK och vi är så glada att ha Helmia som partner, säger Niclas Eriksson, FBK Marknad.

Stefan Eriksson