En mellandag i Ängelholm
Publicerad: 2024-03-26
Intervju
Med den femte längsta slutspelsmatchen i ligan i benen samlades laget i Catena Arena i förmiddags. En del gick på is, andra gjorde andra aktiviteter.
– Vad som är bäst för att rensa skallen och kroppen. sade Magnus Nygren.

Att ett mål utifrån tillfälligheter skulle avgöra gårdagens match var det nog ingen som sade emot. Att det däremot var Rögle som gjorde målet, och skaffade sig en ledning med 3-0 i matcher, var ju sämsta möjliga för vår del. Nu krävs en historisk bedrift för att vända på matchserien.
– Såklart att det kändes skit igår, och även nu på förmiddagen. Men när vi lämnar arenan idag så har vi städat av gårdagen, och lägger allt fokus på det vi faktiskt kan påverka. Det finns liksom inga andra alternativ, menar Marcus ”Lilliz” Nilsson som tillsammans med kollega Nygren satt och snackade i solen i väntan på bussen som skulle ta laget tillbaka till hotellet.

Magnus Nygren var inne på det redan inatt när han pratade med diverse journalister efter matchen.
– Jag var med och vände ett ”omöjligt” underläge när jag spelade i Davos. Rapperswill hade 3-0 och vi var uträknade, men sen vann vi match fyra och tog det till en sjunde. Där tog Rapperswill dessutom ledningen och hade den ganska länge, men vi vände och vann den serien, säger han.

Hur kan ni använda den formen av erfarenhet i det läge vi befinner oss i just nu?
– Det vi gjorde i Davos var först och främst att vi trodde på det. Vi trodde att vi kunde vända, och det är väl den tyngsta erfarenheten att ta med sig in till just den här gruppen. Vi har visat under säsongen att vi är ett bra lag, vi visade igår att vi är ett bra lag. De har en matchboll att slå in, och det har väl visat sig många gånger under åren att det inte bara är att göra. Vad de gör är inte dock vårt fokus, utan allt ligger på det vi själva kan göra. Vi tar det bit för bit, byte för byte, strimlar ner matchen i småbitar. Sen får vi lägga ihop alla bitar när matchen är slut och se vad det ledde till, säger Nygren.

240326-1D8A7738-nygga-lilliz-nygard Stefan Eriksson, Färjestad BK

Efter förmiddagens aktiviteter bar det av tillbaka till hotellet för gemensam lunch och ett lagmöte för att slutligen stänga gårdagen.
– Ett bra möte. Nu har vi gått igenom det vi ska och har nu stängt det som varit. Nu blickar vi framåt och vi ser fram emot matchen i morgon, säger Marcus Nilsson.

Eftermiddagen är ledig och de flesta tog sig ut på en promenad.
– Ska bli skönt att komma ut och få lite frisk luft i näsa och lungor. Samla mental energi inför morgondagen helt enkelt. Och som någon klok människa lär ha sagt; Det omöjliga är omöjligt tills någon gör det. Lite så tänker vi, avslutar Nygren.

Stefan Eriksson