Intaget till hockeygymnasiet är klart
Publicerad: 2024-04-19
Hockeygymnasiet
Juniorsäsongerna är även de till sin ända, och planeringen inför nästa är i full gång. Det är också klart vilka som kommer in på hockeygymnasiet.
– Vi känner oss trygga med de vi valt att ta in, säger junioransvarig Fredrik Jonsson.

Säsongen som gick var en säsong där saker och ting gick åt rätt håll, där J18 tog sig längst av lagen och till slut fick en silvermedalj.
– Jättekul. Men även J20 har gjort en bra säsong. Det var första gången på fem, sex år som vi var med i Top 10-serien. Sen gick det ju inte som vi ville just där, och vi är såklart inte nöjda med våren. Men sett över säsongen så tog vi kliv åt rätt håll med många saker. J18 var en grupp som kanske var lite upp och ner under säsongen. Men…de har envetet gnuggat på, och nu på våren föll pusselbitarna på plats och det blev bättre och bättre, säger Jonsson.

Under slutspelet kom laget i underläge, men hittade vägar att vinna.
– Flera gånger dessutom. Sen var vi ju inte topprankade heller, så vi fick ju alla avgöranden på bortaplan. Både mot Luleå och Frölunda. Så en oerhört bra erfarenhet för killarna att bygga vidare på, dels för de som är kvar i J18 likväl för de som tar klivet upp i J20.

För U16 blev det stopp i kvartsfinalspelet.
– Även det var ett steg i rätt riktning. Vi har flera år i rad där vi inte har gått vidare från första rundan, så det här var nog det bästa sedan kullen födda 2002 gick hela vägen. Många spelar som gått framåt även här.

När det kommer till intag till hockeygymnasiet så är det spelare som under kommande säsong spelar i J18. De som är kvar sedan året får således ett gäng nya lagkamrater.
– Det är en jätteintressant grupp av spelare där vi fortsätter med tanken att det är olika spelartyper. Alla är riktigt duktiga och har stort potential. Några ligger bra på det redan nu, men det finns många som vi tror på kommer komma längre fram, säger Jonsson som också medger att det är en lurig ålder på många sätt.

– Ja men så är det, och det är det vi ska försöka att ta hänsyn till. Vi har en bra grupp som bollar mycket idéer sinsemellan, och när vi har kommit fram till de här målvakterna, backarna och forwards så har vi bollat idéer fram och tillbaka. Vi känner oss trygga i de vi gett möjligheten. Sen är det som alltid ett hårt jobb de har framför sig. De har kommit en liten, liten bit på sin resa. men det är lite nu det börjar, när man kommer in på hockeygymnasiet med all den extra träning som blir. För en del blir det flytt och allting som hör till där. Så att det gäller att ha tålamod och inte förvänta sig resultat direkt. Det gäller att ha tålamod från alla håll, då du egentligen är för tre år man skriver på. Vi är här för att hjälpa killarna att bli bättre hockeyspelare, men också att bli en bra lagkamrat och kompis vid sidan av rinken, säger Jonsson.

Här är listan över de spelare födda 2008 som tar en plats på hockeygymnasiet:

NamnNuvarande klubbModerklubb
Douglas Nilsson (mv)Färjestad BKLinden Hockey