Välkomna till Färjestad, Sara och Wilma
Publicerad: 2024-05-02
NDHL
Sportchef Emma Murén har gjort klart med två nya spelat till nästa säsong. Backen Sara Åkerlund och forwarden Wilma Johansson byter Falun mot Färjestad.
– Två spelare vi kommer att få stor nytta av, säger Murén.

Lagbygget för nästa säsong fortsätter. Nu är det klart att den rutinerade Faluduon Sara Åkerlund och Wilma Johansson spelar i grönvitt kommande säsong.
– Jag ser fram emot att få komma till Färjestad. Har bara hört bra saker om klubben och staden så det ska bli kul att testa på att vara värmlänning. Jag ser positivt på den kommande säsongen och hoppas kunna hjälpa laget att ta klivet upp till SDHL, säger Johansson.

Murén, som tidigare spelat med både Wilma och Sara har självklart bara gott att säga om sina nyförvärv.
– Wilma är en väldigt skicklig spelare och har en otroligt bra spelförståelse. Det kommer att hjälpa oss att bygga vidare på vårt spel. Jag har själv spelat med Wilma i mina tidigare år så vi vet exakt vad för sorts spelare och person vi får in i laget, och det känns väldigt kul och spännande att få jobba vidare med henne, säger hon om sin forwardskollega.

Sara Åkerlund är en rutinerad back som Murén själv haft problem med på isen under åren.
– Hon är svår att ta sig förbi en-mot en, så det blir ju skönt att ha henne i sitt eget lag framöver. Hon har också en bra blick över spelet och är väldigt tuff och säker i sin backroll. Vi söker efter en större bredd på backsidan och vi är glada att få hit Sara och kunna få ta del av hennes erfarenheter.

Åkerlund själv ser flytten som en ny erfarenhet och ser fram emot att få Karlstad som hemstad.
– Det känns väldigt spännande att få ansluta till Färjestad och att få vara en del av en väldigt professionell förening, och att vi som lag står inför spännande möjligheter känns extra roligt. Jag tror att det är här, tillsammans med mina nya lagkamrater, som jag kommer ta nästa nivå i min utveckling.

Sportchef Murén har även gjort klart med ytterligare två förlängningar. Det är forwardsduon Mille Kunnerup Sörensen och Emelie Cordoba som förlängt sina kontrakt med Färjestad BK.