Åttondelsfinal för J18 - start ikväll
Publicerad: 2024-03-28
Junior
Efter att ha vänt runt matchserien mot Timrå IK så tog J18 sig vidare till åttondelen. Där väntar nu Luleå med start i Löfbergs Arena ikväll.
– Vi ska ge allt och jag tycker vi har en bra chans, säger tränare Marius Holtet.

En slutspelsrunda är avklarad. Förlust i en tät match uppe i Timrå, följt av två storsegrar på hemmaplan (9-0, 9-1).
Vi var det bättre laget där uppe tycker jag, och skulle ha vunnit den matchen. Vi skapade väldigt mycket, men det var stolpar och en väldigt bra målvakt i vägen. Det var en sån där match där vi hade väldigt svårt att göra mål och där de utnyttjade överlägena de fick. Vi hade lite dåligt puckansvar i den matchen, menar Holtet som i returen helgen efter fick förstärkning av ett gäng J20-spelare då de åkte ur sitt slutspel.
Bra spelare som inte kommer ner och åker på en skridsko. De kör med full fart och det är det som krävs, och då såg det ut som det gjorde, säger Holtet.

240328-marius-holtet Stefan Eriksson, Färjestad BK

Nu väntar Luleå. Hur ser du på chanserna till ytterligare avancemang?
– Luleå är ett jätteduktigt lag - bra på juniorsidan. Vi har vunnit båda två mot dem i serien, så jag tycker att vi ska ha en bra chans även här. Men det kommer att bli en tajt, jämn tillställning där just det med puckansvar, vart vi lägger pucken, hur vi åker, hur vi jobbar, som kommer att bli avgörande. Spelarna är under utbildning, men ett slutspel är också en form av utbildning, menar Holtet.

Med talanger som Jack Berglund, Elias Straume-Vatne, Joe Wahlund, Linus Loob Trygg med flera i laget äntrar J18 isen i Löfbergs Arena ikväll klockan 18:00, och enligt Holtet finns alla möjligheter till en riktigt bra match.
– Vi har ett bra lag på papperet, men det krävs att vi åker skridskor. Utan puck och med puck, och att vi tar bra puckbeslut. Och när vi sätter ihop de grejerna som vi gjorde lördag, söndag mot Timrå så blir det jäkligt roligt hockey. Nu när det är slutspel, när det är verkligen do or die, så är det så viktigt att alla förstår. Alla små detaljer som måste falla på plats och att det kommer inte av sig själv. Du måste jobba för varenda centimeter där ute, och du måste vinna närkamperna. Det gäller för de här grabbarna som är under utbildning att förstår det, att förstå vad det är som krävs. När de väl förstår det så fostrar man ju bra spelare för framtiden, menar Holtet.

Om seriespelet är grundutbildningen, kan vi likna slutspelet med proven?
– Det är lite så. Att lära sig att vinna och lära sig hur man vinner. Det är ju en del av utbildningen. Sen är det en jättestor skillnad på att vara låtsasvinnare, eller att göra det som krävs för att vara en vinnare, vilket vi pratar en del om. Det hjälper inte att säga att man är en vinnare, det måste man visa. Och det jobbet startar inte nu. Det startade redan i april när vi samlades, säger Holtet.

Med talanger som Jack Berglund, Elias Straume-Vatne, Joe Wahlund, Linus Loob Trygg med flera i laget äntrar J18 isen i Löfbergs Arena ikväll klockan 18:00.

Det är fri entré och alla är hjärtligt välkomna!

U16 startar nästa slutspelsrunda kommande helg med ännu ett gruppspel. Spelplats är Behrn Arena i Örebro och lagen vi ställs emot är just Örebro, Brynäs samt Skellefteå.
Här är våra matcher:
5 april 15:00 Örebro-Färjestad