J18: Färjestad föll i finalen
Publicerad: 2024-04-13
Junior
Det blev förlust i SM-finalen för Färjestad BK. Efter en väldigt jämn match kunde Örebro till slut dra längsta strået och vinna med 4-0 (0-0, 0-0, 4-0) där de två sista målen gjordes i tom kasse.

Färjestad öppnade matchen piggt. Den första perioden slutade förvisso mållöst, men det saknades inte chanser. Färjestad hade några väldigt vassa chanser i powerplay, men lyckades inte få in pucken. Den andra perioden var den första ganska lik. Lagen varvade chanser, men Lukas Höglind och Herman Liv i de böda målen spelade fantastiskt. Färjestads powerplay var vasst, men den där sista touchen ville inte riktigt infinna sig.

Den tredje perioden var lika jämn. Det ända fram till en jättemärklig sargstuds ändrade förutsättningarna helt. Med 9:35 spelat av den tredje perioden kom 1-0 till Örebro. Pucken gled längs sargen ned bakom Höglinds målbur, för att sedan ta på något som fick den att studsa rakt ut till en fristående örebrospelare som satte pucken i nät. Tvåan kom sedan dryga fyra minuter senare i spel fem-mot-fyra.

Allt på ett kort för Färjestad som plockade Lukas Höglind och spelade med en extra utespelare. I det tomma målet kunde istället Örebro punktera matchen och är mästare 2024.

Fullständig matchfakta