1950-talet

Ishockeyn hade växt sig starkare runtom i Sverige och det fick en ny generation i Färjestad Bollklubb att gå på offensiven. Den 4 mars 1956 togs beslut om att FBK åter skulle satsa på ishockey. Nu var jordmånen annorlunda än för nio år sedan. Hösten 1956 hade ishockeyn fått luft under vingarna.

I november spelade Färjestads hockeykrigare träningsmatch mot Emtbjörk på rinken intill nuvarande Tingvalla IP. 600 åskådare kom och de gav hockeyentusiasterna i FBK en jättekick. Från den dagen tog hockeyn över som den viktigaste sporten i Färjestad Bollklubb.

1956-57 Säsongen då Färjestad BK tog upp hockeyn igen. Laget blev seriesegrare div IV Värmland Södra.  Med åtta raka segrar vann Färjestad BK serien före Grums II, Rasten, Nor och Segmon.Tord Hjalmarsson, ny från Sunne, sköt 69(!) mål första säsongen.resultaten var helt klart av blandad kompott. 22-5 borta mot Segmon, stryk 1-11 mot Grums II, men GIK hade använt okvalificerade spelare och FBK tilldömdes poängen. När Rasten och FBK skulle mötas i Säffle dök aldrig domaren upp. Färjestads lagledare Eskil Eriksson godkändes till slut som domare i en match som Färjestad BK  vann med 7-3. I en vänskapsmatch mot allsvenska Forshaga blev det förlust, men bara med 6-8. Färjestad BK spelade även i DM under sin första säsong efter nystarten. Först seger 12-5 över Arvika FF, därpå krossat av Bofors, 3-19. I det efterföljande kvalet till division 3 slog man Arvika och Emtbjörk och avancerade till trean.

1957-58 Arne ”Kuben” Loong, back från Mora, kom till FBK 1957-58 och blev en jätteförstärkning.Ett annat starkt nyförvärv var Ulf Hedqvist från Munkfors. Efter två säsonger i div. III Södra Västsvenska A gick Färjestad BK upp i tvåan, via kval mot Trollhättan och Tidaholm. Notabelt är att Färjestad BK sedan nystarten 1956 inte förlorat en enda hemmamatch på rinken på Tingvalla IP.

1958-59 Nyuppflyttade Färjestad BK räddade kontraktet på sin nya och konstfrysta rink ute på Färjestad. Ivar Harbom, fd tränare i Forshaga, tränade Färjestad BK. Han blev den förste tränaren i Färjestad BK som fick betalt. Harbom kunde hockey och blev ett stort tillskott som tränare, men hade också andra kvaliteter. När den konstfrysta rinken byggdes på Färjestad var Harbom tongivande. I laget fanns allsvenska bandyspelarna Gunnar Björk och Göran Gustavsson. De kunde inte medverka i hockeylaget på bortaplan när Göta hade hemmamatch. Säsongen innan hade FBK ställt ultimatum för de som dubblerade med bandy att de måste välja sport. De valde bandyn, men 1958/59 togs de till nåder av FBK.

1959-60 Färjestad BK var för första gången med och slogs om seriesegern i div. II Västra B. Man fick dock ge sig i slutskedet då Gais vann före Viking och Färjestad BK. Backparet Arne Loong och Berndt Sjöqvist drog ett tungt lass, de spelade långa stunder non stop. Bandystjärnan Sune Almqvist var svårfångad forward. Forshaga spelade flera av sina allsvenska seriematcher på Färjestads nya konstis. Mötet Forshaga-Djurgården lockade 10 001 åskådare till Färjestad, och det dåvarande värmländska publikrekordet varett faktum.

Lagbild 1950

Bandyn var länge huvudsporten i Färjestad BK. Det här stolta gänget försvarade FBK:s färger 1950. Bakre raden från vänster: Berndt Magnusson, Olle Kihlgren, Kjell Alfredsson, Sten Bryskhe, Rune Österlund, Åke Nilsson, John Björk. Främre raden från vänster: Nisse Ny, ”Slampen” Eriksson, Inge Olsson, Karl-Erik Björk, Sven Karlsson.

Lagbild 1956/57

Bakre raden från vänster: Joe Magnusson, Alf Stenberg, Göran Gustavsson, Nils Sivertsson, Lars Skogsberg, Ingvar Samuelsson, Sten-Inge Gustavsson, Eskil Eriksson. Mellersta raden från vänster: Bo Engström, Tord Hjalmarsson, Stig Nordström, Bernt Jansson, Axel ”Nypa” Olsson. Främre raden från vänster: Nisse Ny, Claes-Olof Andersson, Lars Haage, Åke Gustavsson.

Lagbild 1957/58

Laget som tog hem seriesegern i division 3 och även efterföljande kval: Clas-Olov Andersson, Per-Åke Kjellén, Bernt Jansson, Nisse Ny, Karl-Erik Olsson, Bo Engström, Axel ”Nypa” Olsson, Ulf Hedqvist, Lars-Åke Skogsberg, Olle Wennberg, Arne Loong, Nils-Erik Syversson, Stig Nordström. Lagledare och tränare var Eskil Eriksson och materialförvaltare Sven-Olof Magnusson.