1960-talet

1960-61

Göran Sundh och Gunnar Segerman förstärkte från Grums. Frölunda vann serien, bland annat efter 12- 6-seger borta mot Färjestad BK inför 5 658 åskådare. Färjestad BK slutade till slut fyra i tabellen

1961-62

Södertäljes förre landslagscenter Stig Carlsson kom in som ny tränare, närmast från Munkfors. Förväntningarna var högt uppskruvade men säsongen slutade i en femteplacering och besvikelse.

1962-63

Dubbel-Nisse Nilsson lämnade Forshaga, men inte för Färjestad BK, utan Leksand. Kopplingen mellan Nisses marknadskontakt med Malungbaserade Jofa blev avgörande för dalaflytten. Med Nisse i laget hade Färjestad BK troligen luggat Viking på seriesegern. Hagforslaget, med 18-årige Conny Evensson i laget, var sex poäng före Färjestad BK i tabelltoppen och klarade därefter kvalet till division 1 Södra.

1963-64

Färjestad BK satsade rejält på att ta klivet upp i högsta serien med bland annat tunga nyförvärv i målvakten Björn Fagerlund och backen Anders Asplund. Grums drog ifrån Färjestad BK i början av säsongen. Men när GIK åkte på några proppar och Färjestad BK kunde vinna seriefinalen inför 3 837 åskådare var Färjestad BK en poäng före inför sista omgången. Det hade räckt med seger hemma mot Forshaga, men det nervöst spelande Färjestad BK fick bara 2-2. Grums tog istället hand om seriesegern och gick upp i Allsvenskan. Färjestads Olle Palm vann skytteligan med 21 mål.

1964-65

Färjestad BK vann division 2 Västra B sju poäng före KB 63 (inte en enda förlust). Största segern blev 20-0 på tabelljumbon Trollhättan. Björn Fagerlund höll nollan i sex matcher. 3 140 personer såg mötet FBK-Forshaga (8-2). Lars Gustafsson och Olle Palm främsta målskyttar med vardera 22 mål i serien. Tränare var Roland Collander, lagledare Karl-Erik Björk. Laget tog sedan tio av 12 möjliga poäng i Kvalserien. Färjestad BK blev dessutom för första gången klart för spel i svenska hockeyeliten!

1965-66

Första året i högsta serien, division 1 Södra. Hemmapremiär mot Västerås inför 5 000 åskådare som dock fick se hemmalaget förlora med 0-2. Första segern kom mot Malmö, 3-0.I 14:e omgången ”säsongens seger” då Sven Tumbas Djurgården utklassades med hela 9-2.Anders Asplund smällde in både 8-2 och 9-2. Men trots det åkte Färjestad BK ur serien sedan Frölundas Leif ”Blixten” Henriksson sänkt FBK med tre mål i sista omgången i en match som Frölunda vann med 7-4.

1966-67

Tillbaka i division 2 Västra B igen efter det allsvenska äventyret. Tio av de tolv lagen var värmländska, varav hälften hade spelat i Allsvenskan. Storfavoriten Färjestad BK infriade förväntningarna. ”Acka” Andersson, som tillkommit som ny tränare, tillförde många idéer. Han var en av tre nya centrar där Hasse Andersson (Munkfors) och Conny Evensson (Malmö) var de två andra. Färjestad BK gick fram som en ångvält genom serien. 22 raka segrar och målskillnaden 190-39. Conny Evensson blev med 28 mål seriens skyttekung. Färjestad BK klarade sedan kvalet till allsvenskan utan problem och gick återigen upp till division 1 Södra, nu tillsammans med Tingsryd.

1967-68

Den mest minnesvärda matchen från den här säsongen är tveklöst den klassiska vändningen mot Djurgården inför 10 610 i vad som också var invigningsmatchen i nybyggda Färjestads Ishall. Färjestad BK gick från 1-4 till 8-4.  Men det blev en mycket tuffare säsong än väntat, trots jättevärvningen av Ulf Sterner. Redan efter drygt halva serien stod det klart att Färjestad BK åter skulle tvingas lämna högsta divisionen. Pinsamma 6-18 mot Södertälje i sista omgången blev en väl talande punkt för en misslyckad säsong.

1968-69

Färjestad BK fick än en gång börja om i division 2 Västra B och blev nästan lika överlägset som för två år sedan. 20 segrar och två oavgjorda samt elva poängs marginal till tabelltvåan Grums. Arne Strömberg hade tagit över som tränare, men i kvalet till allsvenskan hjälpte det inte. Tingsryd med Des Moroney som tränare och Surahammar med Per Bäckman i laget tog de allsvenska platserna.

1969-70

Ulf Sterner var tillbaka i Färjestad BK efter en utflykt till Frölunda. Med 22 raka segrar och en målskillnad på 186-35 vann Färjestad BK serien före Grums och Forshaga. Backen Karl-Johan Sundqvist blev lagets bäste målskytt med sina 21 mål. Lagkapten var Conny Evensson. I A-truppen ingick blott 15-årige Färjestadskillen Gunnar Johansson. Den här gången klarade Färjestad BK av det allsvenska kvalet. Man vann kvalgruppen före Fagersta och Öster. Sedan dess har Färjestad BK alltid spelat i landets högsta serie.

Lagbild 1964/65

Ett historiskt lag efter kvalsegern mot Öster 1965 – för första gången var Färjestad klart för landets högsta serie. Bakre raden från vänster: Lars Carlsson, Lars Gustafsson, Håkan Andersson, Olle Palm, Ingemar Magnusson, Hans-Åke Nilsson. Mellanraden från vänster: Sune Almqvist, Anders Asplund, Ola Lundberg, Christer Sundqvist, Per Asp, Leif Labraaten. Främre raden från vänster: Roland Collander, Stig Jansson, Kjell Eriksson, Björn Fagerlund, Hans Boström, Karl-Erik Björk.

Lagbild 1965/66

Division 1 södra
Överst från vänster: Håkan Andersson, Roland Håkansson, Stig Jansson, Rune Nilsson, Olle Palm. Mellanraden från vänster: Karl-Erik Björk, Leif Labraaten, Kjell Eriksson, Lars Stålberg, Sven Bond, Ingemar Magnusson, Hans Bergkvist, Roland Collander. Främre raden från vänster: Anders Asplund, Hans Boström, Björn Fagerlund, Hans-Åke Nilsson, Lars Carlsson.

Lagbild 1969/70

Bakre raden: Berndt Augustsson, Ulf Sterner, Kjell Augustsson, Lars Ståhlberg, Bertil Åhlin, Sten Johansson, Arne Strömberg, Anders Asplund, Sven-Ove ”Nutte” Olsson, Olle Öst, Bosse Berglund. Främre raden: Karl-Johan Sundqvist, Conny Evensson, Lars ”Lacke” Andersson, Björn Fagerlund, Kent Olsson, Jörgen Palm.