Färjestad vann Strömstad Classic
Publicerad: 2022-08-13
Träningsmatch
Färjestad BK - Frölunda HC 3-2 (0-0, 2-0, 0-2, 0-0, 1-0). FBK vann bucklan och segerchecken på 150.000 kr efter straffseger mot Frölunda. Stora matchvinnare var målvakten Dennis Hildeby och straffskyttarna Henrik Björklund och Michael Lindqvist.

Första perioden

Färjestad var framme direkt i första bytet genom Per Åslund och Victor Ejdsell men Frölundamålvakten räddade. FBK fick ett tidigt powerplay men skapade inte något av värde.
Spelet böljade utan avblåsningar men inget av lagen skapade några heta målchanser. I elfte minuten var det nära då FBK kom tre mot en. Henrik Björklund kunde skjutit själv men spelade bakåt till August Tornberg som sköt men Frederik Dichow i Frölundamålet räddade liggande.
FBK drog på sig två raka utvisningar men spelade bra med en man mindre och Dennis Hildeby i FBK-målet fick göra några räddningar. Det var mållöst i paus efter mycket kamp och inget skönspel.

Andra perioden

Utvisningarna fortsatte att hagla åt båda håll och präglade även denna period. Men inget av lagen visade upp något vidare spel med en man mer, där finns det lite att träna på framöver.
Målnollan spräcktes i sjunde minuten då Henrik Björklund kom på högerkanten och snärtade in pucken vid den bortre stolpen. 1-0 för FBK!
Minuten senare gjorde Hildeby två fina räddningar på närskott, FBK-målvakten såg riktigt stark ut!
FBK fick ett powerplay i nionde minuten och äntligen fick man till det. Victor Ejdsell spelade fram till Michael Lindqvist, "Linkan" spelade snett bakåt till Lucas Forsell som skött direkt. Pucken satt previs över benskyddet på högersidan och det var 2-0 efter 9:12!
Trots ytterligare utvisningar lyckades inget av lagen i PP och det var mer kamp än bra spel.

Tredje perioden

Frölunda satsade offensivt för att försöka att jaga ikapp målmässigt men skapade inte så fasligt farliga lägen. I femte minuten drog FBK på sig en utvisning men Hildeby höll tätt.
Frölunda hade mycket puck och till slut höll inte FBK´s försvarsspel. Ryan Lasch, bakom mål, spelade fram till Patrik Carlsson som helt ren kunde direktskjuta från nära håll. Hildeby chanslös och det var 2-1 med elva minuter kvar.
Göteborgslaget fortsätta trycka på för en kvittering. Lagen fick varsitt powerplay men utan resultat. Kvitteringen skulle dock komma och den var riktigt turlig då Patrik Carlsson fick in pucken via FBK-backen August Tornbergs skridsko.
Båda lagen hade chansen att avgöra men det gick till en förlängning.

Förlängning

Färjestad hade klart flest och bästa målchanser i förlängningen men lyckades inte överlista Frederik Dichow i Frölundakassen.

Straffar

Hildeby räddade båda straffarna från Frölundas Jere Innala och Ryan Lasch. FBK´s Henrik Björklund och Michael Lindqvist satte däremot sina båda straffar och bärgade segern i både matchen och hela Strömstad Classic.

Lagkaptenen Linus Johansson fick därmed hämta den imponerande bucklan samt en segercheck på hela 150.000 kr.

Matchfakta:

Färjestad BK - Frölunda HC 3-2 (0-0, 2-0, 0-2, 0-0, 1-0).
Första perioden:
Inga mål.
Andra perioden:
1-0 (6:27) Henrik Björklund (Macus Nilsson, Anton Berglund)
2-0 (9:12) Lucas Forsell (Michael Lindqvist, Victor Ejdsell)
Tredje perioden:
2-1 (9:00) Patrik Carlsson (Ryan Lasch, Jere Innala)
2-2 (15:24) Patrik Carlsson (Pontus Johansson, Joel Lundqvist)
Förlängning:
Inget mål.
Straffar: 3-2 Henrik Björklund
Skott:28-27 (6-6, 7-9, 9-9, 5-3, 1-0)
Utvisningar: FBK: 6 x 2 min FRÖ: 6 x 2 min.
Publik: 1.612 (spelades i Halden, Norge)