Ineffektivt FBK tappade i tredje perioden
Publicerad: 2022-11-24
Matchreferat
Färjestad BK - Malmö Redhawks 1-4 (1-0, 0-1, 0-3).
FBK tog ledningen men Malmö kvitterade i den andra perioden där hemmalaget brände massor av chanser. Malmö tog ledningen i den tredje perioden och det slutade 1-4, det sista målet i tom kasse.

Första perioden

Gästerna kom ut starkast och redan efter en minut kom Carl Persson fri men Matt Tomkins i FBK-målet räddade följsamt. Malmö spelade fysiskt och aggressivt och FBK hamnade i ideliga problem, inte minsta tack vare ett dåligt eget passningsspel. Gästerna hade flera lägen att ta ledningen men en tät Tomkins stod ivägen.
1-0-målet kom inte helt logiskt då lagkaptenen Linus Johansson från bröt in mot mål från höger och sköt. Daniel Marmenlind räddade men Johansson fick tag i returen och kunde lägga in pucken via almömålvakten från liten vinkel.
Spelet jämnades ut några minuter innan Malmö tog tag i taktpinnen igen och jagade kvittering. Jakten avbröts av en utvisning där FBK fick matchens första numerära överläge men utan resultat. Att man gick till paus med en 1-0-ledning kunde hemmalaget tacka Tomkins för!

Andra perioden

Malmö fick betalt lite retroaktivt då kvitteringen kom efter 3:42. FBK-backen Anton Berglund ramlade bakom eget mål och pucken kom efter skott fram till Carl Söderberg som kunde lyfta in returen till 1-1.
FBK tog över spelmässigt och man radade upp vassa målchanser. Victor Ejdsell var fri nära mål, Marcus Nilsson hade ett rent friläge från blålinjen, Remi Elie var halvfri och sköt och Ejdsell ett nytt, fritt läge men Malmömålvakten Marmenlind spelade makalöst bra och räddade allt.
Efter tretton minuter hade FBK ett långt anfall och i slutet fick man en trippelchans men Marmenlind stod bokstavligen på öronen och räddade avsluten från Patrik Lundh och Michael Lindqvist.
Malmö fick ett numerärt överläge i slutminuterna men FBK jobbade bort det på ett bra sätt.

Tredje perioden

FBK fortsatte att vaska fram heta chanser men varken Linus Johansson eller Joel Nyström lyckades få in pucken. Det var inget fegspel från något av lagen utan de bytte chanser med varandra.
Under en avvaktande FBK-utvisning kunde Malmö ta ledningen genom Marcus Sylvegård vars direktskott satt stehårt i nätet bakom Tomkins.
Med 12:21 kvar var det FBK som fick jaga och man hade sina chanser. Men när Malmö gjorde 1-3 efter 16:25 genom Adam Ollas Mattsson såg det mörkt ut.
FBK fick chansen i ett powerplay med 2:36 kvar, plockade man målvakten för spel 6 mot 4 och man sköt skott på skott. Men Malmöspelarna täckte många av dem och Marmenlind tog det som kom mot mål.
Istället kunde Malmö sätta 1-4 i tom kasse på slutet och vinna matchen.