Tionde raka för Färjestad i NDHL
Publicerad: 2022-11-16
NDHL
Västerås på bortais. Det var vad som skulle stå vägen för ännu en Färjestadsviktoria. Och de stod emot en stund, men inte i längden. Färjestad kunde åka hem med tre nya poäng efter seger med 6-2.

En match som startade jämnt. Mållöst och 6-8 i skott efter de första 20 i Mimerhallen i Västerås. Den andra var bara ett par minuter gammal när Andrine Furulund satte pucken i nät och gav Färjestad ledningen. Två minuter senare var det Megan Cornell som fick göra sitt första mål för säsongen och samtidigt ge laget ledningen med 2-0.

Västerås gav sig dock inte och kröp närmare någon minut senare, bara för att ytterligare en minut senare få se Emma Murén sätta trean för FBK. Västerås kunde dock reducera och ställningen inför sista var 2-3.

6:44 in på slutperioden fick hemmalaget en gyllene chans att kvittera då Mimmi Gill visades ut för en boarding. Istället klev Esteri Kalliomäki fram och satte 2-4 med en spelare mindre på isen.

Mimmi Gill skulle senare ta revansch för sin utvisning då hon satte matchen sista två mål i en match som slutade med 6-2 seger för Färjestad.

MATCHFAKTA

{!A}