Kontraktförlängningar på damsidan
Publicerad: 2022-05-20
Nu är det dags att presentera några av de spelare som förlängt sina kontrakt och är klara för säsongen 2022/2023. Färjestad BK har ambitioner att de kommande åren ta stora kliv på damsidan och till den kommande säsongen görs satsningar på flera plan inom våran organisationen för damhockey. Självklart är en nyckel för att vara framgångsrika att behålla värdefulla spelare och en stomme i laget. Därför är vi mycket glada att presentera dessa spelare som kommer att fortsätta resan med Färjestad den kommande säsongen.

Hilda Södergren, back, (20 år)
Hilda är en av de spelarna som har utvecklats mest under den gångna säsongen. Vi såg redan under den långa försäsongen att hon tog stora steg på tester och på isen. Hon är en riktig träningsprodukt och gör det som krävs för att bli bättre. Skridskoåkningen, fysiken och kommunikationen är definitivt Hildas styrkor. Utvecklingen har gått väldigt fort och det visar bara på vilken viljestyrka hon besitter.

– Det känns otroligt kul och förväntansfullt. Jag själv tog stora kliv förra året så känns kul att förhoppningsvis kunna fortsätta på det spåret med det här gänget. Jag har höga förväntningar inför kommande säsong, säger Hilda Södergren.

Linda Glädt, målvakt, (25 år)
Linda har varit i FBK sedan det började och är en del av kärnan i laget. Hon har ett lugn och det speglar hennes målvaktsspel på ett bra sätt. Hon har visat att hon håller en jämn nivå och vi hoppas att mer explosiv träning kommer göra att hon tar ytterligare kliv nästa säsong.

{!A}

Jennifer Axelsson, back, (26 år)
Jennifer kom till Färjestad säsongen 2018 från Västerås. Jennifer har tagit stora steg i sin individuella utveckling och dessutom bytt från forward till back efter eget önskemål. Hon har tränat hårt, läser spelet bra och utvecklat sitt skott jättemycket. Förutom utvecklingen på isen har vi också sett stora framsteg på fysen och i hennes ledarskap. Hon är en väldigt reflekterad och klok tjej som bidrar med sitt ledarskap genom att ställa genomtänkta frågor och hjälper sina lagkompisar. Vi ser fram emot att ha med Jennifer ännu en säsong i Färjestad BK.

– Det känns såklart bra och roligt att få fortsatt förtroende att representera Färjestad. Jag har sagt att jag ska spela hockey ett år till och att Färjestad ska ha ett lag i SDHL säsongen efter så jag kommer inte lämna något åt slumpen, säger Jennifer Axelsson

Erik Rubensson