Färjestad vann tät och intensiv match
Publicerad: 2022-11-26
Matchreferat
Färjestad BK - Örebro Hockey 2-1(2-0, 0-0, 0-1).
Det var tätt, tufft och intensivt när ett spelsuget FBK vann mot Örebro inför en fullsatt Löfbergs Arena. Lindqvist och Westfält gjorde målen, målvakten Tomkins var en jätte i målet.

Första perioden

Det var en fullsatt Löfbergs Arena, en härlig inramning och hemmalaget visade upp en helt annan attityd än i de senaste matcherna. FBK-spelarna var aktiva, ville ha puck, åkte väldigt mycket mer skridskor och passningarna satt på bladet.
Man tog ledningen då Marcus Westfält från vänsterkanten spelade in i mitten där Michael Lindqvist kom helt fri. Lindqvist pricksköt in pucken till höger om Jonas Arntzen, på hans klubbsida. 1-0 efter 1:39!
Örebro hade en hel del halvchanser framåt men var inte vassa nog för att överlista Matt Tomkins i hemmamålet.
Efter tretton minuter kom 2-0 och det var samma formation som vid första målet som slog till. Nu var det Marcus "Lilliz" Nilsson som sköt, Arntzen räddade men Westfält kunde peta in returen.
Det var intensivt, fysiskt tufft spel under hela perioden och domarna hade en hög nivå, man släppte flera misstänkta utvisningssituationer.

Andra perioden

Färjestad tog ett rejält grepp spelmässigt och man hade chans på chans att öka på sin ledning men Arntzen agerade vägg. Hemmalaget fick två raka numerära överlägen och hade rejält tryck mot Örebromålet men fick inte in pucken mot tröttkörda bortaspelare.
Örebro kom tillbaka de sista minuterna av perioden och hade ett skott i stolpen. Man fick också sitt första powerplay med minuten kvar men Tomkins höll tätt.

Tredje perioden

Örebro gick hårt på offensiven för att i första hand reducera 2-0-ledningen men FBK höll dem på utsidan. Leo Carlsson hade chansen när Tomkins var ur position men han sköt utanför målburen i öppet läge.
FBK drog på sig en ny utvisning men klarade av den på ett bra sätt. FBK´s Westfält hade bästa målchansen men i friläge sköt han tätt utanför.
Det blev grinigare mellan spelarna och domarna fick att göra efter avblåsningarna.
Hemmaspelarna jobbade stenhårt och gjorde det bra, man släppte inte till varken ytor eller målchanser så långt.
Med 2:40 kvar plockade Örebro målvkakten för spel 6 mot 5 och det gav utdelning då Jani Lajunen fick in 2-1-reduceringen med 2:16 kvar. Örebro chansade igen och plockade målvakten men ett uppoffrande hemmalag bärgade segern och alla tre poängen.