Alexander Johanssons första mål för säsongen
Publicerad: 2019-03-26
Eftersnack
Efter en tung och skadefylld säsong är Alexander Johansson tillbaka på isen som målskytt igen.
– Klart att det var skönt, jag har tydligen inte gjort mål på ett år, säger han.
– Det betyder ju inte särskilt mycket när vi förlorade men skönt att sätta en puck, alla vill ju göra mål.

Det var deppigt i omklädningsrummet efter 2-3-förlusten hemma i den tredje kvartsfinalen, nu leder HV71 med 2-1 i matcher och har hemmamatch i Jönköping på torsdag. – Vi har satt oss i den här situationen och det är bara att ta oss upp, det är ingen annan som gör det åt oss, säger Alexander Johansson som ändå var den som satte 1-0 för FBK tidigt i matchen. Hans första mål denna skadefyllda säsong. Skönt, trots förlusten?
– Klart att det var skönt, jag har tydligen inte gjort mål på ett år, jag vill bidra till laget, givetvis, som alla andra, säger han.
HV vände matchen till 1-3 efter två snabba mål i slutet på den första perioden och ytterligare ett i början av den andra. FBK reducerade sent i den tredje perioden men kom inte närmare utan inkasserade sin andra raka förlust på hemmais. Varför blev det som det blev?
– Förlora är en sak, det är mer sättet det sker på, vi ska uppträda på ett annat sätt, det är en del saker och ting som måste bli bättre till nästa match om vi ska kunna vinna.
Vad menar du att det var som saknades ikväll?
– Strukturen i spelet, synk och mer tuffhet, det kommer nog fram imorgon när vi analyserar matchen, säger "Alex".
– Vi har ett bra lag som kraftmässigt och slagmässigt ska vara lika starka eller bättre än HV och vi skapar vår egen lycka.
De stängde ner er effektivt i tredje perioden.
– Ja, kanske, men jag ser det inte på det viset. Jag ser mer på från vårt håll för vi har talangen och skickligheten för att föra matcherna och hitta sätt att vinna.
Ni har inte gjort någon bra match i kvartsfinalen i 60 minuter än?
– Nej, så kanske det är men det behövs kanske inte heller men fler bitar i matchen måste vara mycket bättre än vad det är idag.
– Vi tar förhoppningsvis lärdom av det här, inser vad vi måste göra och filar till några saker så ska vi göra det bättre där nere nästa gång, säger 30-åringen.
– Det är slutspel, en känslomässig berg och dalbana, vi ska inte känna ett ok på axlarna utan slappna av lite, det här var bara en förlust och nu gäller det att glömma, imorgon är en ny dag.
– Gäller att komma in med bra attityd och inse vad vi ska göra på torsdag, avslutar han.

Lagkaptenen Mikael Wikstrand var helt inne på samma spår som "Alex".
– Vi får en ganska bra start och får 1-0, skapar mängder med chanser men gör inte mål, sen får dom sina mål och vår energi dör lite.
– Jag är besviken, en ganska dålig insats i från vår sida ikväll, säger Wikstrand.
I tredje perioden jagade FBK reducering i 1-3-underläge men hade länge svårt att skapa heta målchanser.
– Vi försöker komma ut och sätta press på dem men de får ner vår fart, är tighta och spelar bra defensivt. Och vi kommer inte upp i den nivån som vi behöver, tycker FBK-kaptenen.
– Nu måste vi jobba hundraprocentigt i matcherna för att gå vidare från kvartsfinalen, konstaterar han torrt.
– Alla måste bidra med de de är bra på, är du en fysiskt spelare måste du spela fysiskt. Vi ska knyta näven, samla oss och göra en mycket bättre prestation på torsdag!