Brynäs förstörde festen för FBK
Publicerad: 2022-11-19
Matchreferat
Färjestad BK - Brynäs IF 2-3 (2-1, 0-1, 0-1).
FBK inledde med 2-1 i första perioden men sen tog Brynäs över, förstörde festen för hemmalaget och var ofina nog att vända till en 3-2-seger.

Första perioden

Gästerna började piggast och tog ledningen efter 2:21. Johannes Kinnvall sköt direkt från halvdistans, pucken satt stenhårt pi krysset på Dennis Hildebys klubbsida.
FBK fick matchens första numerära överläge men hade bara några halvchanser.
Kvitteringen kom efter 7:31 då Per Åslund krigade i mitten framför mål och fick på en backhandsfösning som smet över Brynäsmålvakten Tomi Karhunens plockhandske.
Spelmässigt var det ganska jämnt men när Brynäs drog på sig två snabba utvisningar fick FBK spela ett långt 5 mot 3. Marcus Nilsson stod snett till höger om målet och hans millimeterpassning in till Per Åslund resulterade. 2-1 och Åslund tvåmålskytt efter 15:14!
I periodslutet fick Brynäs ett powerplay men det var hemmaledning i pausen.

Andra perioden

Brynäs kom ut och gjorde en bra andra period där FBK inte kom upp i normal standard. Hemmalaget vann färre närkamper, var tvåa på de lösa puckarna och gjorde många enkla misstag.
Dennis Hildeby i hemmamålet stred tappert med ett antal räddningar. Men när William Strömgren kom med fart på högerkanten var han chanslös i sidled på Strömgrens långa dragning vid mål och det var 2-2 efter 12:28.
Hemmalagets målchanser var lätträknade och puckarna mot mål tog Brynäsmålvakten hand om.

Tredje perioden

FBK försökte höja tempo i både skridskoåkning och passningsspel men Brynäs spelade taktiskt skickligt och neutraliserade hemmalagets attacker. Gästerna fick ett powerplay men det jobbade FBK bort.
Efter 8:36 kom 2-3-målet efter en fin prestation av Alexander Ljunkrantz som fintade bort FBK-backen innan han tryckte upp pucken högt på den bortre stolpen, Hildeby chanslös.
FBK fick en bra chans att kvittera i ett numerärt överläge men skapade väldigt lite.
Tiden rann iväg för ett lite segt hemmalag och man plockade målvakten med 2:45 kvar för spel sex mot fem. Man tryckte på rejält på slutet men det var svårt att få igenom skotten i den kompakta mur som Brynäs försvarade sig med.
Gävlelaget vann med 3-2 och bröt därmed en sex matcher lång förlustsvit mot FBK.