Rhodin: – Vi måste spela rakare och vara mer desperata.
Publicerad: 2021-10-28
Eftersnack
Efter 2-1-förlusten uppe i Luleå är analysen ganska enkel från Färjestadshåll. För dåligt tryck i det egna spelet och för få avslut.
– Vi måste upp, spela rakare och snabbare ur zon. Få lite tryck i spelet och fler skott, det är svårt att vinna annars, säger Thomas Rhodin.

Ingen bortamatch är lätt men att åka upp till Luleå är kanske lite extra besvärlig.
– Ja, första perioden här uppe brukar vara kanske den jobbigaste i hela SHL, säger Thomas Rhodin vars lag hade en defensiv gameplan.
– Vi var hyfsat nöjda med första perioden, Luleå brukar gå hårt från start och vi höll dem stången, släppte inte till så mycket, tycker FBK-tränaren.
Luleå hade mycket puck och hade mycket spel i anfallszonen men skapade trots 13-3 inte så många vassa lägen. Andra perioden fortsatte i samma spår med skillnaden att Luleå gjorde 1-0 i slutet av perioden.

Deras mål kom vid mentalt jobbiga tidpunkter?

– Ja, särskilt det andra där vi hade kraft och det kändes som att vi skulle kunna jaga, säger Rhodin.
Joakim Nygård fick in 2-1-reduceringen men 4:41 kvar, vad sa ni till laget då?
– Att våga gå för det, trycka pucken mot mål och få in folket där, vi hade nåt läge men det räckte inte till. Men Luleå vinner rättvist.

FBK-tränaren var dock helt på det klara att insatsen inte var tillräckligt bra sett över 60 minuter.
– Vi kom inte upp tillräckligt, det är för lite skott och vi behöver vara mer desperata som vi var på slutet, säger han och exemplifierar.
– Vi skjuter tre skott från forwards på de två första perioderna, det är för lite, vi måste upp, spela rakare och snabbare ur zon. Få lite tryck i spelet och fler skott, det är svårt att vinna annars.

Målvakten Henrik Haukeland var klart bäst i FBK i kvällens match med ett antal fina räddningar. Luleås båda mål kan han inte lastas för.
– Haukeland var jätteduktigt, det var roligt att se, berömmer "Totto".
Även backen Mattias Göransson var bra, stark och rejäl i sitt spel.
– Lite deras match med mycket spel i egen zon, Göransson var jättebra, är på rätt ställe hela tiden.

Det bästa med hockey är att det snart är match igen.
– Ja, ny match på lördag, bara att ta med vi gjorde bra och ta lärdom av det vi kan göra bättre, säger "Totto".
– Vi tänker göra en grym match inför hemmapubliken!

Då behöver inte FBK-supportrarna vara oroliga för laddningen i laget, den kommer automatiskt när ärkerivalen Frölunda möter upp i en fullsatt Löfbergs Arena.