Carl Jakobssons första SHL-mål
Publicerad: 2018-10-30
Eftersnack
Färjestad vaknade för sent och förlorade i Växjö men 18-årige Carl Jakobsson var ytterst delaktig i poängjakten i tredje perioden när han reducerade till 3-2. Hans första SHL-mål i karriären.
– Speciellt att få göra det i FBK, säger Carl som samtidigt blev den förste född på 2000-talet att göra mål för Karlstadsklubben.

Med tre ordinarie forwards (Åslund, Rydahl, Zetterlund) borta mot Växjö kallades Carl Jakobsson och Jakob Ringsby in från FBK´s J20-lag. Snabbe och tekniske Jakobsson spelade som ordinare spelare i formationen med rutinerade Linus Johansson och kvicke Joakim Nygård och FBK inledde bra.
– Ja, vi började matchen bra och fick ett powerplay med bra spel, säger Jakobsson.
Hemmalaget tog ledningen efter ett friläge efter tio minuter.
– Vi kom ut bra i andra också men pucken studsade inte vår väg, suckar han.
Efter ett stolpskott från Alexander Johansson kunde Växjö göra 2-0 i powerplay. Sen hade både Axel Ottosson och Jens Westin skott i ribban innan 3-0 kom på ett otroligt turligt sätt.
– Som jag sa, pucken studsade inte med oss.
3-1-reducering genom Martin Johansson i slutet på andra gav ett visst hopp. Vad sa ni i andra periodpausen?
– Att vi skulle köra på, jobba mycket mer, säger 18-åringen.
– Att försöka få in tvåan så de skulle börja på att tänka mycket mer.

Jesper Olofsson träffade målramen innan tvåan kom och det var Carl Jakobsson själv som satte den pucken, hans första mål i SHL.
– (Tomi) Sallinen höll pucken i hörnet och släppte till "Alex" (Johansson), berättar han.
– Jag trodde att han skulle spela in på första stolpen så jag tryckte mig in framför mål, "Alex" spelade in den och jag var bestämd i avslutet och den gick in.
Ett efterlängtat mål i din 13:e SHL-match?
– Ja, det var det och det kändes speciellt att få göra det i Färjestad som alltid varit min favoritklubb.
Med sju minuter kvar pressade FBK hårt för en kvittering.
– Ja, vi fick ett PP och hade bra tryck men pucken studsade helt enkelt inte vår väg. Å andra sidan räcker det inte att spela bra hockey i en period, konstaterar han.

Hans pappa heter Peter Jakobsson och är han general manager i Färjestad, är det en jobbig situation för dig?
– Nja, jag kan hantera det så det är lugnt nu, det var kanske lite svårare förr, ler han.
Sista frågan, har du pucken sparad från första SHL-målet?
– Yes, den är sparad!
Det var första målet men knappast det sista för den fartfyllde, tekniske och spelskicklige 18-åringen som går en lovande framtid till mötes.

Spelarfakta Carl Jakobsson

• Är född år 2000 och spelar i FBK´s J20-lag.
  • På 27 matcher i J20 har han gjort 18 poäng (7 mål+11 assist).
  • Spelade idag sin 13:e match i SHL med FBK och gjorde sitt första SHL-mål i karriären mot Växjö.