Färjestads segersvit bruten mot HV71
Publicerad: 2018-12-21
Matchreferat
HV71 - Färjestad BK 4-3 (1-1, 1-1, 2-1). FBK föll efter en dramatisk match där HV ledde med 2-1, 3-2 och 4-3 och Johan Ryno hade pucken i mål på slutet med det dömdes bort och efter sex raka segrar blev det förlust för FBK.

Första perioden

HV71 rivstartade och Mattias Tedenby åkte sig fri redan efter 17 sekunder men sköt över. Efter sex minuter fick FBK till en snabb spelvändning där Carl Jakobsson spelade in till Jesse Virtanen. FBK-backen fick iväg ett backhandsskott men HV-målvakten Jonas Gunnarsson räddade, dock inte bättre än att Alexander Reichenberg kunde slå in returen. 0-1!
HV fick två raka numerära överlägen där man tvingade FBK-målvakten Adam Werner till flera högklassiga räddningar. När FBK precis blivit fulltaliga kom 1-1 då Johan Andersson fick in en retur i rören framför FBK-målet.

Andra perioden

HV tog tag i spelet och var det spelförande laget under större delen av mittenperioden. Werner gjorde några riktigt fina räddningar men när Nils Andersson fick dubbla chanser att ladda bössan höll det inte längre. Werner räddade första skotten men det andra styrde på FBK-målvakten och in över mållinjen. 2-1 efter 7:43!
Hemmalaget fortsatte att skapa chanser men FBK försvarade sig bra. FBK lyckades kvittera med sex sekunder kvar av perioden då Jens Westin la in pucken mot mål. HV-målvakten skymdes av Michael Lindqvist och två HV-spelare, pucken nuddade på "Linkan" och seglade in i nät vid högerstolpen.

Tredje perioden

HV inledde bäst och tog ledningen i femte minuten. Snabbt spel gav fritt fram för Anton Bengtsson som tryckte in pucken under plockhandsken på Werner.
HV fick energi av målet och fortsatte styra spelmässigt. Men i åttonde minuten drog FBK´s Daniel Viksten iväg in i anfallszonen och spelade in perfekt till Joakim Nygård. Nygård sköt direkt och pucken satt högt bakom HV-målvakten. 3-3!
Spelet böljade nu åt båda håll med en hel del målchanser och med 2:16 kvar kom 4-3 för HV då Alexander Ytterell tryckte upp pucken i vänsterkrysset.
FBK plockade ut målvakten med knappt två minuter kvar och Johan Ryno satte pucken i slutminuten men målet dömdes tveksamt bort för att Linus Johansson stört målvakten hårfint.
FBK satsade allt på slutet men skapade ingen vass målchans.

FBK´s segersvit på sex raka segrar bröts därmed, nu är det bara att fira jul och ta nya tag inför hemmamatchen mot Växjö på annadagen.