Första förlusten i CHL för Färjestad
Publicerad: 2022-09-11
CHL
Straubing Tigers - Färjestad BK 5-2 (1-1, 3-1, 1-0). Tyska Straubing var hetare, snabbare och vann flest närkamper. Rycket kom i andra perioden när de gick ifrån till en 4-2-ledning. Remi Elie och Joakim Nygård gjorde målen för FBK

Hemmalaget rivstartade och hade ett friläge redan i första bytet. Matt Tomkins i FBK-målet räddade dock följsamt skottet från Parker Tuomie. Någon minut senare kom hemmalaget två mot en, Travis St. Denis blev fri men Tomkins reflexräddade närskottet via plockhandsken.
FBK fick ett powerplay och även om det blev resultatlöst så jämnade man ut spelet.
Straubing fick spela fyra mot tre i fjortonde minuten och då small det. Jason Akeson fick på en riktig kanon och en skymd FBK-målvakt kunde konstatera att pucken satt högt i målnätet.
FBK kvitterade ett par minuter senare då Theodor Lennström sköt och Remi Elie styrde upp åucken högt bakom Hunter Miska i hemmakassen.
Att det var 1-1 i paus kunde FBK vara mest tacksamma över.

Tomkins fick öppna med en stark räddning direkt i andra perioden och fick mer att göra när Straubing fick ett powerplay. När FBK blev fulltaliga fick Joakim Nygård ett friläge men pucken studsade i avslutet och gick utanför målet.
Hemmalaget var hetare och det gav utdelning. I åttonde minuten gjorde Straubing 2-1, Luke Adam på en retur. Fem minuter senare kom även 3-1 efter en retur, målskytt var Sandro Schönberger.
FBK svarade direkt, i nästa byte kom 3-2-reduceringen genom Joakim Nygård efter starkt förarbete av Linus Johansson.
Marcel Brandt och Remi Elie fick lämna isen efter ett slagsmål i sjuttonde minuten.
FBK drog på sig en ny utvisning och då tryckte Luke Adam upp 4-2-pucken i första krysset med ett stenhårt skott, Tomkins chanslös på den.

FBK behövde steppa upp i tredje perioden och gjorde ett försök. Man skapade en handfull hyfsade chanser innan en egen utvisning förstörde tempohöjningen. De vit/gröna redde ut underläget och gick på offensiven igen med förnyad intensitet. "Lilliz" Nilsson hade ett rykande slagskott som Miska styrde bort med plockhandsken.
Straubing spelade väldigt kontrollerat och höll FBK på utsidan i egen zon samtidigt som man hade farliga spelvändningar. Tiden rann iväg för FBK som plockade ut målvakten med 2:29 kvar. 28 sekunder senare låg pucken i den tomma kassen genom Schönberger och matchen var avgjord.

En rättvis seger för Straubing som var hetare och visade mer vilja inför den högljudda hemmapubliken.

Matchfakta:

Första perioden:
1-0 (15:00) Jason Akeson (Mark Zengerle, Brandon Manning) PP1
1-1 (17:19) Remi Elie (Theodor Lennström, Joel Nyström)
Andra perioden:
2-1 (7:14) Luke Adam (Jason Akeson)
3-1 (12:20) Sandro Schönberger (Brandon Manning, Tim Brunnhuber)
3-2 (12:49) Joakim Nygård (Linus Johansson)
4-2 (18:14) Luke Adam (Brandon Manning, Travis Turnbull) PP1
Tredje perioden:
5-2 (17:59) Sandro Schönberger (Brandon Manning, Hunter Miska) ENG

Skott: 33-35 (6-12, 18-8, 9-15)
Utvisn: STR: 4x2, 1x5+20 min. FBK: 7x2, 1x5+20 min.
Publik: 3.415 (i Straubing, Tyskland)