Färjestad kvitterade i kvalet mot SDHL
Publicerad: 2020-02-22
damkval

Det var en ganska avvaktande första period, i alla fall till en början. Den luckrades upp av ett antal utvisningar åt båda hållen, och det var också i powerplay Färjestads båda mål kom. Med 52 sekunders mellanrum kunde Alex Finlayson och Elin Benn sätta hemmalaget i förarsätet inför fortsättningen.

Den andra perioden rivstartade Malmö och fick ett straffslag redan efter 21 sekunder. Ett straffslag som Nana Fujimoto säkert tog hand om. De efterföljande 15 minuterna var ganska händelsefattiga, men 16:49 in i mellanakten slog Emma Thomann till i ännu ett powerplay. Det såg tryggt ut inför sista.

Men Malmö tryckte på i den sista och fick också in reduceringen. Det var oroligt i FBK-försvaret under en period, men när Mimmi Gill slet sig fri från mittzon och satte 4-1 så var saken klar. Malmö pressade mot slutet men Färjestad löste det och fixade en tredje och avgörande match hemma i Löfbergs Arena i morgon söndag.
Matchstart klockan 15:30.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK-MALMÖ REDHAWKS

4-1 (2-0, 1-0, 1-1)
Mål, FBK: Alex Finlayson, Elin Benn, Emma Thomann, Mimmi Gill. MIF: Jessica Campbell.
Skott: 33-31 (13-10, 9-9, 11-12)
Utv, FBK:5x2. MIF: 5x2
Publik: 625