Nygård: – En jäkligt härlig seger!
Publicerad: 2023-01-03
Eftersnack
Färjestad stod för en mäktig vändning borta mot Örebro där man vände 1-4 till 5-4-seger efter förlängning.
– Så jäkla härligt, riktigt starkt av laget att vända en sån här match, säger Joakim Nygård.

Vi fick se en fantastiskt underhållande och öppen men också lite märklig match när Färjestad gästade Örebro. Hemmalaget rivstartade, gjorde 1-0 och det kunde varit mer. Men FBK kvitterade powerplay.
– Vi gör en väldigt dålig första period, det var kanske lite bättre sista tio men vi förlorar alldelesför mycket närkamper, vi var inte riktigt på tårna, säger Joakim Nygård.
– Sen blir det bättre i andra perioden och skapar en del chanser.
Men det var Örebro som gjorde periodens enda mål, inte helt rättvist, kanske.
– Vi kom ut rätt bra i tredje men de fick 4-1, en riktig kalldusch, suckar 30-åringen.

Vid 4-1 brände Örebro också en straff, deras andra i tredje perioden.
Sen kom upphämningen. FBK reducerade till 4-2 i powerplay innan Nygård själv satte 4-3 i numerärt underläge.
– Vi vann pucken i egen zon och "Peppe" (Patrik Lundh) fick pucken och la en bra passning till mig, säger FBK-forwarden som kallt la in pucken mellan benen på Jhonas Enroth.
Hur mycket hann du att tänka i friläget?
– Hade bestämt mig att lägga in den mellan benen.
Skönt att se den gå in?
– Ja, verkligen!
Kvitteringen till 4-4 med 4(!) sekunder kvar.
– Så jäkla härligt, riktigt starkt av laget att vända en sån här match, säger Nygård.
I förlängningen avgjorde lagkaptenen Victor Ejdsell.
– Han har för vana att avgöra så det är skönt ha honom i laget. En jäkligt härlig seger!
Vad betyder en sådan här vändning?
– Det ger hela laget en boost, det bygger verkligen nåt när vi inte gör nåt jättebra match men ändå lyckas att vinna.

Färjestads vindsnabbe forward är inne i en hysterisk mål och poängperiod med 5 mål och totalt 9 poäng på de 4 senaste matcherna.
Du är inne i "zonen" nu?
– Det känns bra, såklart, kul att få bidra offensivt, ler han. Det gick tungt där ett tag, spelade väl ok men inte så mycket produktion. Sen kom det två mål där en match och sen har det fortsatt att trilla in.
Nu väntar serieettan Växjö på torsdag.
– De leder tabellen och det ska bli en härlig utmaning på hemmaplan och inför mycket folk.

Webredakt Hans-Göran Bäckström