Snabbe Olofsson stängde matchen
Publicerad: 2018-09-15
Eftersnack
Under försäsongen har Jesper Olofsson bitvis glimtat till och visat sina nsabbhet och vassa skott. I SHL-premiären mot HV71 stod han för en helgjuten match i sextio minuter och var den som stängde matchen definitivt med sitt 3-1-mål på slutet.
– Skön seger, kan inte bli bättre, ler Olofsson.

FBK-debut och hemmapremiär, hur kändes det, Jesper Olofsson?
– Det var väldigt kul, man var helttaggad att komma in till den här publiken, det är en mäktig arena och bra tryck när det är över sju tusen på läktarna.
Nervös? – Ja, det är klart man var litegrann men det var en bra balans på det, säger han.

efter en jämn förstaperiod där båda lagen hade sina chanser att ta ledningen kom 1-0, rena drömmålet av Nygård, Alexander Johansson och Ryno.
– Sjukt snyggt, det hängde i luften att vi skulle göra första målet. Det gäller att vi har tålamodet, det är lätt att bli frustrerad när vi har spelövertaget och kanske inte får utdelning men idag hade vi tålamodet. Det var bra skärpa idag.

Och skönt med Markus Svensson därbak i målet? Han gör några jävliga räddningar där med friläget och i powerplay, det var där de (HV) fick lite momentum i förstas. Annars tycker jag att fem mot fem håller vi en hög nivå genom hela matchen.

Och du stängde själv matchen på slutet med 3-1-målet i tom kasse när du jagade deras back?
– Ja, jag såg att pucken studsade lite för honom så man fick gå på den, skönt att få hänga dit den.
Skön seger i premiären inför mycket folk på läktarna?
– Kan inte bli bättre!

Nästa match är mot Skellefteå, ditt förra lag, hemma i Karlstad?
– Perfekt, jag känner de flesta och vet vad vi har att vänta oss.