Lennströms fräckis säkrade poängen
Publicerad: 2022-09-17
Eftersnack
FBK´s backstjärna Theodor Lennström gjorde 3-1 i numerärt underläge och det säkrade premiärsegern.
– Ja, verkligen ett viktigt mål, det var väldigt skönt att se den gå in, säger "Teddan".

Matchens prestation stod utan tvekan FBK-backen Theodor Lennström för. I numerärt underläge för FBK stack han framåt i mittzonen och lyckades sno åt sig pucken.
En riktig fräckis?
– Han hade den (pucken) på backhand och det brukar vara svårt att slå bra passningar då. Det fanns en lucka att gå, jag läste passningen och brukar vara rätt snabb i de lägena, säger "Teddan".
Han stack fram klubban och fick ett friläge som han utnyttjade på bästa sätt, han grundlurade Kasimir Kaskisuo i Leksandsmålet.
– Ja, man kunde tycka att han skulle ha "läst tidningen igår" men det hade han inte. Jag har gjort den några gånger tidigare, ler "Teddan" om dragningen som Leksandmålvakten inte gjort sin hemläxa på.

Målet innebar 3-1 och blev avgörande eftersom FBK var lite illa ute när man ledde med 2-1.
– Ja, verkligen ett viktigt mål, det var väldigt skönt att se den gå in. Viktigt att få vinna matchen, första på hemmaplan och få en bra start.
"Teddans" 3-1-mål fick nästan taket att lyfta i enn fullsatt arena, 8.250 åskådare.
En otrolig inramning, det var slutspelsstämning?
– Magiskt, det var jättebra tryck! Det var som där vi slutade ifjol, man får med sig mycket gratis och vi måsta ta vara på det.
Ni gjorde en ganska bra match för att vara en premiär?
– Som lag gör vi en bra match, det finns mycket bra att ta med oss även om det finns saker att jobba på.
Nya målvakten Matt Tomkins debut var i toppklass med många fina räddningar?
– Ja, han var grym i målet, berömde "Teddan" sin målvakt.

Tomkins själv var mycket nöjd med sin debutmatch.
– En bra match, de hade en del vassa chanser, säger han om sin egen insats.
– Riktigt kul, härlig publik, det här var min favoritarena när jag var här med Frölunda ifjol så det är skönt att vara här och ha publiken i ryggen den här säsongen, ler han.
Leksand jublade för mål i första perioden men Tomkins gjorde en femstjärning sidledsförflyttning och räddade med plockhandsken. Frågan är om pucken i plocken var innanför mållinjen? Domarna dömde bort målet då det inte gick att konstatera att hela pucken faktiskt var över röda linjen.
Vad säger du om det, var pucken inne?
– Naturligtvis var den inte inne, det skulle jag aldrig säga, säger FBK-målvakten leende och tydligt med glimten i ögat.

Webredakt Hans-Göran Bäckström