Kapten Julia Pettersson förlänger
Publicerad: 2022-03-29
NDHL
Hon har varit med sedan de tidiga åren i Skåre, och har således varit med på hela damresan i Färjestad BK. Nu är det klart att resan fortsätter ytterligare två år.

– Jag vill spela hockey och kan inte se mig själv spela för någon annan klubb är Färjestad BK, säger hon.

Den snart 27-årige lagkaptenen har spelat i Färjestad i åtta säsonger - lika många säsonger som damlaget har funnits. En ung veteran som inte känner att hon är klart med sin karriär.
– Långt ifrån. Jag vill vara med att ta upp Färjestad i SDHL, det finns inget annat. Det är det som driver och sporrar mig att fortsätta kämpa, säger hon.

Trots att det varit kvalfyllda säsonger med samma utgång finns hungern där att fortsätta.
– Jag tycker att laget utvecklas hela tiden. Vi blir bättre på allt för varje år och jag ser fram emot kommande säsonger med stor glädje. Att få kämpa för det här klubbmärket betyder allt när det kommer till mitt idrottande, säger hon.

Tränare Silje Holös ser förlängningen med Julia Pettersson som en viktig pusselbit i kommande satsning.
– Det är jätteviktigt att vi får behålla vår lagkapten. Jullan står för så mycket mer än att bara vara en bra spelare. Hon har under åren utvecklat sig själv till en väldigt bra ledare. Det är en spelare som är ett föredöme för alla andra i sättet hon driver på gruppen, både på och utanför isen. Hon har dessutom en väldigt hög lägstanivå och gör väldigt sällan en dålig match. Hon är inte den mest verbala, men sättet hon tar sig an uppgifterna visar vägen, menar Holös som dessutom kan glädjas åt att energiknippet Esteri Kalliomäki skrivit på för ytterligare en säsong.
{!A}

– Ett riktigt energiknippe. Hon har gått från en ”brunkare” till att våga hålla mer i pucken och titta upp. Laget får ut väldigt mycket av henne genom sitt sätt att spela. Hon driver på mål och är en jobbig spelare att möta på alla sätt. Hon är dessutom en tjej som sprider mycket glädje omkring sig, vilket alltid är en bra egenskap, säger Holös.