Linus Arnesson drog tungt lass mot DIF
Publicerad: 2020-03-07
Eftersnack
Färjestadsbackarna spelade väldigt disciplinerat och fokuserat mot Djurgården. Mest av alla spelade Linus Arnesson med sina dryga tjugotvå minuters istid.
– Ja, det var ju mot mitt gamla lag så man var lite extra taggad, ler Linus.

Färjestadsbacken Linus Arnesson fick ett stort förtroende av tränarna och klockade in på 22:18 minuters istid. Mest i hela laget, ingen annan spelare hade över 20:00 minuter.
– Ja, det blev en del, det blev lite speciellt med mycket PK (spel i numerärt underläge), säger Linus.
Det var ett laddat FBK iklädda lilagul matchdräkt i nostalgins tecken. Matchen var lite speciell för Linus. – Ja, det var ju mot mitt gamla lag så man var lite extra taggad, ler han.
Färjestad tog tag i det från start och gick upp till en 2-0-ledning innan bortalaget reducerade i powerplay. Ni gjorde en väldigt bra första period?
– Ja, efter en sån bra period kunde vi haft en större ledning, tycker Linus.
FBK-backen hade flera bra offensiva utflykter och var väldigt nära att bli målskytt.
– Jag försökte skjuta mellan benen på målvakten men den styrde på insidan och missade målet, otur, får sätta den i slutspelet istället, säger Linus.

Färjestad hade 3-1 inför sista perioden och alla väntade lite på stockholmarnas anstormning men den uteblev, FBK spelade för bra. Det var kanske den bästa tredjeperioden på hela säsongen?
– Vi var riktigt stabila, vi märkte fort att de ville kasta upp pucken på en forward som bara kunde lägga ner den, så vi anpassade oss så vi kunde hämta pucken först, säger 25-åringen.
– Vi har kommit ihop oss mer och mer, de nya har kommit in bra, Lawner och grabbarna.
FBK ställde upp med sex backar ikväll och det är ingen nackdel i enstaka matcher.
– Det blir lite bättre flyt på sex backar, ingen sjunde som hoppar in ibland, men vi behöver en sjunde i slutspelet som kan komma in och avlasta de som spelar mest ibland, säger FBK-backen.

4-1-seger och 3 poäng mot Djurgården, FBK ligger på tredje plats på samma poäng (89 p) som tvåan Skellefteå och fyran Rögle. Bara målskillnaden skiljer.
– Det har varit väldigt tight i tabellen, första målet har varit top-6 och nu har vi fixat det, nu får vi väl sikta på top-4 så vi får lite hemmaplansfördel, så det är två viktiga matcher kvar.

En fullsatt Löfbergs Arena, 8 250 åskådare, höll precis som matchen lite slutspelsklass. Det var känslor såväl på isen som på läktarna.
– Riktigt bra tryck!
– Det är ju min första säsong här men man fick lite smak på ett slutspel, hur det kan vara här när det är fullsatt.