Comebacker och straffar präglade helgen
Publicerad: 2019-01-14
Junior
Det blev segrar för samtliga juniorlag under helgen, där tre av segrarna kom efter straffläggning. Allt som allt en bra helg med 4 av fem möjliga segrar.

J20 startade upp tidigt på lördagsmorgonen då bussen rullade mot Gävle och match mot Brynäs. Första perioden slutade mållös, men i mellanakten tog hemmalaget kommandot och kunde gå till periodvila med ledning 2-0. Färjestad hade dock andra planer inför sista. Redan efter 3:57 in i slutperioden var det kvitterat sedan Anton Klint och André Fredriksson satt varsitt. Matchen gick till förlängning där dock hemmalaget avgjorde tämligen snabbt.

En pinne i bagaget när bussen rullade vidare mot Mora och söndagens match. En målfattig sådan skulle det visa sig. Albert Johanson gav Färjestad ledningen sent i den första perioden, en ledning som stod sig till mitten av den tredje då Mora kunde kvittera i powerplay. Match gick till straffar där Lukas Rhodin satte den avgörande straffen och kunde i och med det bärga två poäng.

Halv pott för J20 under helgen således.

J18 gästade Örebro på söndagen. Hemmalaget tog ledningen i den första perioden, en ledning som utökades fem minuter in i den tredje perioden. Men en stark uppryckning av Färjestad gjorde att Oliver Ödelhög kunde reducera med dryga åtta minuter kvar. Kvitteringen kom i numerärt underläge då Linus Johnsson satte pucken i när efter en passning av Chris Lynch.

Matchen gick till straffläggning där Noah Andersson fullbordade vändningen genom att sätta den avgörande straffen.

Även U16 har matchat mot Örebro i helgen i en back-to-back.
Lördagsmatchen stängdes redan i den första perioden där Färjestad hann med att sätta fem puckar i när. Gästerna kämpade sig tillbaka till 5-3 innan hemmalaget kunde sätta ytterligare två mål. Alexander Artursson (med nr 29 på ryggen) satte tre av målen.

Färjestad tog även kommandot i söndagens retur i Örebro. Ledning 2-0 efter halva matchen - en ledning som dock åts upp innan slutsignalen. Förlängningen blev mållös och matchen fick avgöras på straffar. Alexander Artursson blev matchvinnare än en gång då han satte den avgörande pucken.