Linus Johansson: – Imponerande, bra gjort!
Publicerad: 2018-12-08
Eftersnack
Färjestad vann i Linköping med 1-0 efter en klockren insats defensivt.
– Ja, med många spelare borta så måste vi spela på det lag vi har, imponerande av laget och bra gjort, säger Linus Johansson.

Precis som i torsdags så saknades en hel räcka spelare av olika anledningar borta mot Linköping. Varken Oskar Steen, Mikael Wikstrand, Sebastian Erixon, Per Åslund, Tomi Sallinen och Alexander Johansson var med i laguppställningen.
Vad hade ni för taktik inför matchen?
– Det är ju lite prekärt läge med så många borta så vi måste spela på det lag vi har och anpassa spelet efter detta, säger FBK-centern.

Första perioden inleddes lite försiktigt från båda lagen innan FBK tog ledningen genom Markus Nilsson i femte minuten. Hemmalaget dominerade spelmässigt och skottmässigt men hade svårt att skapa heta målchanser.
– Ja, vi hittade ett spel där vi stängde för dem och höll dem på utsidan, säger Linus Johansson.
– De hade nåt powerplay men vi täckte många skott.
Det uppoffrande spelet och täckningar av skott fortsatte FBK med i sextio minuter. En klockren defensiv idag?
– Ja, imponerande av laget och bra gjort, säger Linus.

Offensiven var kanske inte så mycket att skryta med i denna match.
– Med så många borta så snackade vi om att det kommer att bli snålt med målchanser och när vi tog ledningen och "Mackan" spelar så bra så räckte det idag.
Jo, målvakten Markus Svensson stod åter för en strålande insats om än inte lika spektakulär som i torsdags hemma mot Luleå där motståndarna skapade massor med målchanser. Men det går ju inte att göra mer för en målvakt än att hålla nollan.
– "Mackan" är helt fantastisk! Grym, alltså, berömmer Linus.
– Han ger en trygghet till laget och när vi spelar så här ger vi trygghet till honom när vi täcker och rensar bort returerna.

FBK tappade Axel Ottosson i första perioden efter en smäll i huvudet från Dan Pettersson. Vad säger du om den tacklingen?
– Tufft läge, Axel har inte koll på honom och han kunde kanske tacklat lite annorlunda men det var säkert inte meningen.
Hur är det med Axel nu?
– Han sitter och käkar pizza i bussen så jag har koll på honom, skrattar Linus.

Nu leder ni serien in i landslagsuppehållet.
– Skönt, jätteskönt, säger Linus som samtidigt är ödmjuk.
– Det gäller att inte hamna i nån falsk säkerhet, det gäller att jobba på som vi gjort på slutet. Om vi förlorar två matcher är vi snart nere på sjunde plats.

Hur ser du på din egen höst i FBK?
– Jag tycker att det gått bra även om det inte blivit så många poäng på slutet. Men när laget vinner spelar det ingen roll, säger 26-åringen.
– Jag tror att det kommer att bli bättre framöver när spelare kommer tillbaka och vi kan spela med fyra formationer.
Vad gör du under uppehållet?
– På måndag drar jag och "Linkan" (Michael Lindqvist) till Stockholm och sen till Ryssland för att spela i Tre Kronor. Det ska bli jättekul!