Första förlusten för Färjestad
Publicerad: 2021-10-23
Dam
Det blev förlust för Färjestad BK borta mot Sandvikens IF i säsongens tidiga seriefinal. Trots ledningen med 0-1 tappade laget till 3-1 (1-1, 2-0, 0-0).

Seriens första riktigt stora prövning stod på schemat när Färjestad BK:s damer tog sig till Sandviken för att möta det fortsatt obesegrade Sandviken IF. Ester Kalliomäki satte Färjestad i förarsätet med skulle därefter få se sig uppätna av ett jämnt och starkt Sandviken.

Trots det inledande målet från Esteri så var det Sandviken som var dominanta och styrde matchen igenom. Färjestad kom igen i tredje perioden, tyvärr något för sent för att lyckas vända och vinna.
– Den stora läxan från den här matchen är förberedelserna. Det känns som att vi överdramatiserade allvaret i matchen vilket låste oss lite. Vi var inte med från början och blir alldeles för öppna bakåt. Sandviken spelade smart. De lyfte ofta två spelare vilket hotade oss genom kontringar och spelvändningar. Väl i egen zon så blir vi svaga. Detta är saker vi tränat mycket på, för att förbättra mot bättre motstånd, men matchen idag vittnar om att vi behöver fortsätta nöta detaljer, sade tränare Silje Holös efter matchen.

MATCHFAKTA

SANDVIKENS IK - FÄRJESTAD BK
3-1 (1-1, 2-0, 0-0)
Mål, FBK: Esteri Kalliomäki. SIK: Mathilda Danielsson, Saga Thynell Nissas, Victoria Olofsson.
Skott: 27-34 (23-0, 18-5, 32-3)
Utv, FBK: 5x2 SIK 3x2.
Publik: 85