Damerna ångar på i topp
Publicerad: 2018-12-02
Dam
Ännu en vinst inkasserad efter en trygg 4-1 seger borta mot Skärplinge-laget SHK Hockey Club.
– Jag är i helhet nöjd men det finns saker att slipa på, säger tränare Henrik Rehnberg.

Färjestad åkte i går österut som den hittills obesegrade serieledaren. En svit man inte tänkte ändra på.
– Vi går ut i ett högt tempo och utdelningen kommer, säger Henrik.

Efter ungefär halva första perioden har man en trygg 2-0 ledning men SHK stretade emot och skapade sig ett 2-1 mål innan periodvila.
– En ok period där vi startar bra men sen drabbas av några utvisningar som får oss lite ur balans, menar Henrik.

Andra perioden går även den i Färjestads tecken efter mycket tid i anfallszonen men utdelningen höll sig snål. Tre powerplay och 16 skott mot mål gav 1-0 i periodsiffror och 3-1 totalt inför sista perioden.
– Vi har kontroll på matchen men jag tycker vi kan slipa på spel i numerärt överläge för att lättare kunna stänga matcher likt denna, säger Rehnberg.

Sista perioden kantades av utvisningar till både höger och vänster men siffrorna höll sig låga och matchen slutade 4-1 till våra damer efter mål i boxplay. Färjestad får hela 39 minuter i matchen vilket man kan se på med både positiva och negativa ögon.
– Självklart aldrig bra att vi drar på oss utvisningar i denna mängd men när vi vinner vårt boxplay med 1-0 är det kanske svårt att klaga, skrattar Henrik.

Färjestad kan blicka tillbaka på en match som präglades av mycket utvisningar men trots detta 4-1 i matchen och tre vunna perioder.
– Vi gör vad vi ska. Jag vill ge ett extra plus går till Linda Glädt i målet som utstrålar trygghet, avslutar Henrik som nu ställer om siktet på nästa helgs motståndare Västerås IK Ungdom.

Skribent Viktor Algurén