Stabil seger med åtta olika målskyttar
Publicerad: 2021-11-13
DamEttan
Färjestad tog ännu en trepoängare i den västra DamEttan. Detta via 8-1 (2-0, 3-1, 3-1) mot Örebro hemma i Löfbergs Arena.

– Jag gillar att vi aldrig slår av utan fortsätter köra, sade backen Marissa Graham efter matchen.

Nog för att det rivstartades i Löfbergs Arena denna eftermiddag. Redan efter dryga minuten låg dagens första puck i nät. Mimmi Gill var sist på pucken efter fint spel tillsammans med Josefin Lindström. Födelsedagsbarnet Julia Martinsson kunde senare i perioden sätta lagets andra och det var också det som hände i den första perioden.

Ett från den första perioden släpande powerplay blev till spel fem mot tre alldeles i öppningen av mittperioden. Där punkterades matchen då Julia Pettersson och Josefin Lindström satte varsitt och Färjestad hade 4-0 redan efter två minuter in i perioden.

Gästerna kunde dock reducera och det blev som en bra väckarklocka för hemmalaget som efter det tog kommandot. Tre ytterligare mål i slutperioden gjorde att matchen slutade 8-1.
{!A}

– Jag gillar att vi inte slår av på takten utan fortsätter att gå, oavsett vad det står på tavlan. Vi försöker hela tiden att bli bättre på allt vi gör och för mig som back försöker jag spela tryggt, enkelt och säkert från min position. Som lag är vi en grupp som tillsammans tar steg varje dag i träning och på match, säger Marissa Graham som dock tycker att dagens siffror kanske var i största laget sett till hur matchen såg ut.
– Visst, vi vinner skotten stor igen, men Örebro var vassa i de chanser som de skapade. Jag tycker att vi städade bort mycket innan de kom till skott och kanske är det därför siffrorna ser ut som de gör. Att vi skjuter är bra, men vi måste jobba med effektiviteten, säger Graham.

Nästa uppgift för Färjestad blir en bortamatch mot SHK kommande helg.
– Nu är det matcher varje helg den här månaden vilket vi tycker är bra såklart. Vi fortsätter att jobba på det vi behöver förbättra för att vara redo när Serena slås ihop efter jul och där det också kommer att bli tuffare matcher. Men idag gläds vi åt segern och vi är stolta över tre nya poäng, avslutar Graham.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - ÖREBRO HK
8-1 (2-0, 3-1, 3-1)
Mål, FBK: Mimmi Gill, Julia Martinsson, Julia Pettersson, Josefin Lindström, Esteri Kalliomäki, Hilda Södergren, Annie Parsons, Filippa Lindgren. ÖHK: Ebba Segerström.
Skott: 54-17 (17-4, 20-7, 17-6)
Utv, FBK: - ÖHK: 3x2
Publik: 155