Färjestad knep poäng trots tufft underläge
Publicerad: 2022-09-24
Matchreferat
Linköping HC - Färjestad BK 4-3 (1-0, 0-1, 2-2, 0-0, 1-0).
Det var jämnt och tätt där LHC hade en 3-1-ledning halvvägs in i tredje perioden. Två snabba mål från Theodor Lennström tog matchen till straffar där hemmalaget avgjorde.

Första perioden

Säsongsdebuterande Dennis Hildeby fick göra en stor räddning redan i första bytet på Ty Ratties direktskott. FBK fick två raka numerära överlägen och hade bra tryck men fick inte in pucken bakom Marcus Högberg. I spel fem mot fem var det ganska jämnt spelmässigt.
När Linköping fick sitt första powerplay i periodslutet ringde det bakom Hildeby som helt skymd fick se Jonas Junlands långskott slinka in vid sin högra stolpe.

Andra perioden

FBK kom med betydligt bättre fart i både ben och passningsspel och det var mer eller mindre spel mot ett mål första halvan av perioden. Men även om skotten var hela 1-8 efter tio minuter så var avsluten lite för trubbiga för att överlista Marcus Högberg.
Efter tolv minuter drog FBK på sig sin andra utvisning i matchen och då kom målet. En snabb spelvändning där Linus Johansson spelade in i mitten till Joakim Nygård som blev helt ren. Nygård satte distinkt pucken mellan benen på Högberg och det var kvitterat trots spel men en man mindre.
Några minuter senare såg vi samma inspel igen från FBK-kaptenen in till Nygård men nu räddade Högberg styrningen nära mål.
LHC kunde vara mest nöjda med 1-1 in till paus efter 4-12 i skott i FBK-favör.

Tredje perioden

FBK fick en tung start på perioden då 2-1 kom redan efter 2:03. Henrik Törnqvist kom på vänstersidan och tryckte distinkt upp pucken i högerkrysset, över Hildbys plockhandske.
FBK drog på sig en offensiv utvisning i ivern att kvittera och då kom 3-1. En kopia av LHC´s 1-0 mål med skillnaden att det nu var Sebastian Strandberg som sköt in pucken bakom en skymd Hildeby. 3-1 efter 3:39 och tung uppförsbacke för FBK.

FBK drog på sig två, tämligen tveksamma, utvisningar men klarade av båda utan baklängesmål.
Nu släppte FBK loss framåt och Marcus Nilsson tog i 11:e minuten två(!) varv runt LHC-kassen och släppte pucken bakåt. Där kom Theodor Lennström och sköt direkt, Högberg var chanslös och det var 3-2!
FBK-backen var inte färdig där, utan efter en otroligt rörig situation framför hemmamålet med massor av liggande spelare kunde han peta in en backhand i mål. 3-3 med 2:50 kvar!
FBK gick för ett segermål på slutet men matchen gick till förlängning.

Förlängning

Hemmalaget fick ett friläge som Hildeby i FBK-målet räddade följsamt. FBK drog på sig en "nödvändig" utvisning när Markus Ljungh var på väg igenom och det blev spel fyra mot tre för LHC. Men FBK försvarade sig på ett uppoffrande sätt och det gick till straffar.

Straffläggning

Henrik Törnqvist satte sin straff och efter flera missade straffar var Viktor Ejdsell tvungen att sätta sin. Ejdsell stötte behärskat in pucken mellan pucken på Högberg. I fjärde straffomgången missade Henrik Björklund för FBK och Henrik Törnqvist kunde avgöra för Linköping.