FBK vände och vann i sista perioden
Publicerad: 2022-10-06
Matchreferat
Färjestad BK - Rögle BK 4-3 (1-0, 0-2, 3-1).
Det blev seger mot Rögle efter en spännande och underhållande match. FBK vände 2-3-underläge i tredje perioden till seger efter mål av Remi Elie och Per Åslund

Första perioden

Efter några jämna minuter fick hemmalaget till ett riktigt vackert anfall. Linus Johansson kom på högerkanten och spelade diagonalt över till Patrik Lundh på vänstersidan. Lundh tittade upp och passade med precision över till Daniel Vikten på bortre stolpen. Viksten hade åkt ifrån Rögles Anton Bengtsson och kunde enkelt styra in 1-0-pucken efter 3:56.
Spelet böljade åt båda hållen där lagen hade några fina småperioder och målvakterna Matt Tomkins (FBK) respektive Calle Clang (Rögle) gjorde fina ingripanden. Gästerna fick periodens enda powerplay där Adam Tambellini var närmast men pucken tog i högerstolpens utsida.
Hemmalaget avslutade starkt med flera långa anfall men man lyckades inte överlista Röglemålvakten.

Andra perioden

Rögle fik en fin start på perioden när Dennis Everberg styrde in 1-1-pucken bakom en chanslös FBK-målvakt efter 2:20.
Några minuter senare kunde Theodor Lennström åka in helt fri från högerkanten men istället för att skjuta spelade FBK-backen ut mot Marcus Nilsson som inte fick tag i pucken.
Mitt i perioden drog Hammaröbördige Adam Edström på sig ett matchstraff efter en riktigt ful armbåge i huvudet på Michael Lindqvist som givetvis också lämnade isen.
FBK fick inte alls till det trots fem minuters powerplay, det var lågt tempo och alldeles för omständigt spel, man hade bara några halvchanser.
Rögle däremot visade upp effektivitet i powerplay i slutminuten då Adam Tambellelini direktsköt in 1-2.

Tredje perioden

Efter ett par minuter blev det rena målexplosionen som inleddes med kvitteringen till 2-2 då Marcus Westfält var sist på pucken. 42 sekunder senare gjorde Michael kapla 2-3 när han oattackerad fick komma in i skottsektorn och trycka in pucken. FBK svarade i sin tur 27 sekunder efter då Remi Elie kunde svepa in en retur. Tre mål på 1:09 och det var 3-3!
Puliken levde med och exploderade igen efter åtta minuters spel då Remi Elie spelade till Joakim Nygård som förlängde till Per Åslund som distinkt tryckte upp pucken högt. 4-3!
FBK hade fina lägen att öka på när man fick spela powerplay, dock utan att lyckas. Kort efter träffade Daniel Viksten ribbans underkant. Att FBK dominerat underströks skotten som var 9-1 efter halva perioden.
Ju längre perioden led så ökade Rögle trycket för för en kvittering. Man plockade ut målvakten och när FBK åkte på en utvisning spelade man sex mot fyra. Man öste på allt man hade men uppoffrande hemmaspelare och en grym Matt Tomkins i mål redde ut det hela och FBK vann med 4-3.