Skön seger för Färjestad
Publicerad: 2020-11-03
DamEttan
Efter en trög inledning kunde Färjestad efter hand ta kommandot och ro hem en fin seger mot ett SDHL-förstärkt Leksand. Slutsiffrorna blev till slut 4-1 (0-1, 3-0, 1-0).

Första perioden var en jämn historia där det blev en del utvisningar som inget av lagen gjorde speciellt mycket med. Det var först i slutet av perioden då Färjestad hamnade i ett läge med två tjejer på utvisningsbänken. Precis när man blev fyra spelare på isen satte ledningsmålet för gästerna.

Den andra startade likt den första där lagen byttes åt i puckinnehavet. Det var först i slutet av mellanakten det tog fart på allvar. Inom 2:16 hade Färjestad inte bara kvitterat, utan också ryckt åt sig en ledning, 3-1 innan pausvilan kom lägligt för gästerna. Färjestad hade vid tillfället ett tungt tryck mot Leksandskassen och hade möjligheter till fler mål.

I tredje kontrollerade hemmalaget spelet och kunde även göra 4-1 genom Julia Martinsson. En stabil insats över hela matchen.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - LEKSANDS IF

4-1 (0-1, 3-0, 1-0)

Mål, FBK: Julia Martinsson 2, Mimmi Gill, Johanna Brink LIF: Madelen Brandt.
Skott: 29-23 (9-8, 12-7, 8-8)
Utv, FBK: 4x2 LIF: 3x2
Publik: 50