Linus Johansson målskytt mot gamla klubben
Publicerad: 2018-10-20
Eftersnack
Linus Johansson värvades som en toppcenter av Färjestad och han har inte gjort någon besviken. Ikväll mötte Färjestad hans förra klubb Djurgården och han blev målskytt, styrde in 3-1 vid 4-3-segern.
– Bra skott från "Lilliz" (Markus Nilsson), skönt att få klubban på den, njöt Linus efter matchen.

Att möta sin förra klubb är inte alltid så lätt, fråga Linus Johansson som spelade i Djurgården förra säsongen.
– Jag var riktigt nervös före matchen men jag tycker att jag gjorde det bra, ler han efter matchen.
Matchen mellan FBK och DIF blev en kamp som påminde om gamla tider, det var tufft och intensivt och lite grinigt. FBK var det bättre laget i två perioder men hade ändå bara 1-1 inför tredje. Då kom rycket, Johan Ryno tryckte in 2-1 och Linus Johansson styrde in 3-1 på en minut.
– Bra skott från "Lilliz" (Markus Nilsson), skönt att få klubban på den, säger Linus.
Två minuter senare sätter Oskar Steen 4-1 och trots två sena reduceringar var det aldrig någon fara, det sista målet med bara tre sekunder kvar, FBK vann med 4-3.
Det blev kanske lite onödigt spännande på slutet?
– Det var inte tillräckligt bra, för mycket slarviga beslut. Nu har vi hittat en väg till att leda matcherna och det är väl nästa process nu att finna en väg att försvara en ledning på ett bättre sätt.

Linus Johansson hade flera fina lägen att göra mål i matchen, inte minst i slutet på andra perioden när FBK fick en straff.
– Jag brukar göra en liten vickning och försöka sätta den i "gubbhörnet", ler han men förre lagkamraten Adam Reideborn hade inga större problem att avstyra.
– Isen var dålig men det var ingen bra straff, konstaterar han.

För andra matchen i rad spelade Linus ihop med Per Åslund och Joakim Nygård från start.
– Jag älskar att spela med Nygård och Åslund, de är snabba och starka med puck, otroligt skönt att spela med så bra spelare. Nygård skapar ju chanser från ingenting, säger 25-åringen.
Du spelar också mycket i boxplay med Åslund och ni har varit väldigt framgångsrika i den spelformen?
– Ja, det har funkat väldigt bra hela tiden, överlag har det varit jättebra, ingen som glider omkring utan det har varit bra avvägningar när vi ska vara aggressiva eller mer avvaktande, ett bra samarbete.

Din säsong, du har funnit dig till rätta väldigt bra från start och nu har du gjort tre mål på de fyra senaste matcherna?
– Ja, det jag håller med om även om poängproduktionen gick lite tungt i början, men det känns bra i spelet.
– Det är ju så när man kommer till en ny förening med helt nya spelare, att komma in i spelet.
Det finns mer att hämta?
– Ja, absolut, jag känner att jag har ett par steg till att ta, det brukar bli bättre och bättre under säsongen.

Skillnaden i Djurgårdens spel och FBK´s?
– Djurgården har en tydlig spelplan, kör exakt samma sak hela tiden i princip.
– I Färjestad får vi mycket mer frihet, att spela i situationerna som uppkommer, men man måste vara vuxen nog att avgöra när man kan eller ska göra saker eller inte, säger han uppskattande.

Webredakt Hans-Göran Bäckström