Ejdsell har hittat sitt nya jag
Publicerad: 2022-09-19
inför match
Efter en strulig försäsong där han inte hittade rätt, men där ett slutspel fick honom att få upp ögonen och se sig i spegeln.

– Jag kommer mer till min rätt nu, säger han.

Vi minns kvartsfinalserien mot Skellefteå. Hela Färjestad kom ut som ett lag som spelade mycket på fysik, och en av de som har gott om kilon att jobba med är just Victor Ejdsell. Kilon han också använde rejält under resterande slutspel.

Efter en trevande förstaperiod hemma mot Leksand i lördags så kom Ejdsell och hans lagkamrater ut på ett helt annat sätt i den andra. Inte minst den store från Hagfors.
– Jag lärde mig väldigt mycket förra säsongen. Dels när det gick tungt, men framförallt när det vände för mig hela laget. Jag fick spela ett annat spel och lärde mig att på rätt sätt använda min fysik. Istället för att åka och dribbla sig till bra lägen så klev jag fram och tryckte till istället, säger han.

Det visade sig att det spelet inte bara skapade fler lägen för honom själv utan även för sina kedjekamrater.
– Det blev så, och ju mer jag kom in i det sättet att spela, ju roligare blev det och man bidrog helt enkelt mycket mer till lagets framgång. Så på det sättet kan man ju säga att jag har hittat mig själv, ler han.

Mot Leksand fortsatte han att spela fysiskt, vilket även uppskattades av merparten av de 8 250 på plats i premiären.
– Ja, vilken känsla det var. Dels att få se en glimt av det vi gjorde tillsammans i våras innan flaggan hissades upp var mäktigt. Men också det att det kändes på riktigt att publiken också tog vid där de slutade i våras. Stämningen var grym och fick man önska skulle det ju vara så här varenda match. De gör verkligen skillnad och är viktiga för oss på isen. De ger en extra dimension till laget.
{!A}

Nu väntar Växjö hemma på torsdag. Ett Växjö som kommer med en ny tränare, om än en ganska bekant sådan. Jörgen Jönsson gör i år sin första säsong som huvudtränare och det i Växjö Lakers.

Vad får vi se för Växjö tror du?

– De har ju haft samma tränare och spelat på i stort sett samma sätt under många år nu. Det brukar alltid bli lite nyheter när en ny tränare kommer in, men grunderna i sitt spel kommer de säkert inte att ändra jättemycket på. Det har varit framgångsrikt över tid, men någon liten skillnad skulle jag nog tro att det blir.

För egen del, vad blir viktigt?

– För vår del gäller det att fortsätta jobba på våra detaljer i spelet och att fortsatt vara ett jobbigt lag att möta. Särskilt här hemma med supportrarna i ryggen. Hoppas de sluter upp så vi kan jobba in en ny trea tillsammans, avslutar Victor Ejdsell.