Jesse Virtanen poängbäste backen i SHL
Publicerad: 2019-03-14
Eftersnack
Färjestad knep den nödvändiga poängen som behövdes för seriesegern när man föll hemma mot Djurgården med 2-3 efter straffar. FBK´s båda mål kom efter framspelningar från Jesse Virtanen som är SHL´s poängbästa back med sina 41 poäng (6 mål + 35 assist).
– Det är bra, jag gör många poäng i powerplay och spelar med bra lagkamrater, säger Jesse.

Inför sista seriematchen mot Djurgården visste Färjestadsspelarna att att det räckte att ta en poäng för att ro hem seriesegern.
– Ja, det visste vi, givetvis, säger backen Jesse Virtanen.
– Och vi gör en ganska bra match där vi kanske kunde ha vunnit, vi skapade många målchanser, men en poäng räckte i en tät match.
Färjestad ledde med 2-1 halvvägs in i tredje perioden då Jakob Lilja kvitterade till 2-2. Samtidigt ledde Luleå hemma mot Växjö och ett mål till för Djurgården hade skickat ner FBK till andraplatsen i tabellen. Men ni var aldrig oroliga?
– Nej, vi fortsatte spela vårt spel, påverkades inte av det målet alls, säger Jesse.
Det var snarare så att FBK jobbade ännu hårdare och åkte så mycket skridsko sista nio minuterna så Djurgården helt enkelt inte gavs någon mer målchans innan signalen gick för full tid. Att gästerna sen vann på straffar var bara av akademisk betydelse.

Varför vinner ni serien, tycker du?
– Vi har spelat riktigt bra hockey sen sista landslagsuppehållet bara förlorat en match mot Mora (0-3) och idag, säger den finske landslagsbacken.
Du stod för två nya assist idag, vinner FBK´s interna poängliga och slutar fyra totalt i SHL´s poängliga, en grymt bra prestation.
– Det är bra, jag gör många poäng i powerplay och spelar med bra lagkamrater, säger han blygsamt.
Du har varit väldigt stark och skridskoskicklig den här säsongen.
– Ja, jag håller med, speciellt efter sista landslagsuppehållet har det stämt väldigt bra.
Jesse har varit fantastisk offensivt men också förbättrat defensiven sen förra säsongen, spelat mer bestämt och med en enorm spelförståelse. – Jag har spelat med Jens (Westin) sen förra säsongen och vi har lärt oss hur vi spelar, det blir enklare då.
Nu har ni vunnit tretton av de femton sista matcherna, en bra känsla att ta med sig in i slutspelet?
– Om man vinner många matcher så får man med sig en bra känsla in i slutspelet och vi känner verkligen att vi kan slå alla lag nu.

Hur ser kommande vecka ut, ni spelar första kvartsfinalen hemma nästa fredag.
– Vi får några dagar ledigt sen börjar vi träna på söndag igen.

Motståndare i kvartsfinalen beror på vilka lag som vinner i de två åttondelsfinalerna. Det kan bli HV71, Rögle eller Örebro och ni kommer att möta ett lag som spelar två eller tre matcher kommande vecka. En fördel för er som får vila? – Ja, kanske lite mentalt, men vi måste slå alla lag om vi vill gå långt i slutspelet.